Kauneudenhoitoalan yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Jaakkola, Johanna (2025)
Jaakkola, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048865
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia selkeä liiketoimintasuunnitelma luonnollisiin lopputuloksiin erikoistuvalle kauneudenhoitoalan yritykselle. Työn tavoitteena oli kartoittaa markkinatilannetta, analysoida keskeisimpiä kilpailijoita ja tarkastella kilpailuedun sekä erottumisen merkitystä. Lisäksi tarkasteltiin brändin ja asiakaskokemuksen yhteyttä toisiinsa ja niiden merkitystä toiminnassa. Työn toimeksiantajana toimi tekijän oma yritys. Valmis suunnitelma tarjoaa pohjan kannattavan liiketoiminnan aloittamiselle.
Työn tekemisessä hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa, sillä työ perustuu kilpailijoiden havainnointiin. Havaintomatriisin avulla vertailtiin kilpailijoiden markkinointiviestintää, palveluita ja kilpailuetua. Lisäksi suoritettiin vapaamuotoinen havainnointi kauneushoitolassa, joka täydensi asiakaskokemuksen merkityksen ymmärtämistä.
Havaintojen perusteella kilpailuedun tunnistaminen todettiin tärkeäksi erottumisen kannalta. Luonnollisiin lopputuloksiin erikoistuminen nähtiin mahdollisuutena erottua ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Asiakaskokemuksen ja brändin merkitys korostui, ja kauneudenhoitopalvelut nähtiin osana kokonaisvaltaista hyvinvointia. Vastuullisuus tulisi huomioida toiminnassa niin palvelun tuottamisessa kuin tuotevalikoimassa. Yrityksen hinnoittelustrategian todettiin perustuvan laatuun, ei hintaan. Lisäksi todettiin, että trendien seuraaminen ja ammattitaidon kehittäminen, ovat keskeisiä tekijöitä asiakaslähtöisen palvelun tarjoamisessa.
Työn tekemisessä hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa, sillä työ perustuu kilpailijoiden havainnointiin. Havaintomatriisin avulla vertailtiin kilpailijoiden markkinointiviestintää, palveluita ja kilpailuetua. Lisäksi suoritettiin vapaamuotoinen havainnointi kauneushoitolassa, joka täydensi asiakaskokemuksen merkityksen ymmärtämistä.
Havaintojen perusteella kilpailuedun tunnistaminen todettiin tärkeäksi erottumisen kannalta. Luonnollisiin lopputuloksiin erikoistuminen nähtiin mahdollisuutena erottua ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Asiakaskokemuksen ja brändin merkitys korostui, ja kauneudenhoitopalvelut nähtiin osana kokonaisvaltaista hyvinvointia. Vastuullisuus tulisi huomioida toiminnassa niin palvelun tuottamisessa kuin tuotevalikoimassa. Yrityksen hinnoittelustrategian todettiin perustuvan laatuun, ei hintaan. Lisäksi todettiin, että trendien seuraaminen ja ammattitaidon kehittäminen, ovat keskeisiä tekijöitä asiakaslähtöisen palvelun tarjoamisessa.