Leikki-ikäisen kohtaaminen terveydenhuollossa : verkkokurssi hoitotyön opiskelijoille
Tojkander, Niina (2025)
Tojkander, Niina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287876
Tiivistelmä
Lapsipotilaat ovat terveydenhuollossa oma erityishuomiota vaativa potilasryhmä. Pienelle lapselle terveydenhuoltoon liittyvä kokemus voi olla traumaattinen, ja aiheuttaa kauaskantoisia vaikutuksia. Hoitajalla on keskeinen rooli taata lapselle hyvä ja turvallinen hoitokokemus, ja varmistaa lapsen oikeuksien toteutuminen terveydenhuollossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa hoitotyön opiskelijoille verkkokurssi 3-6-vuotiaan lapsipotilaan kohtaamisesta terveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota konkreettisia keinoja lapsipotilaan kohtaamiseen, ja lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoa sekä osaamista lapsipotilaan kanssa toimimisesta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkkokurssi yhteistyökumppani Skhole Oy:n tarjoamalle verkkokurssialustalle. Verkkokurssi on hyödynnettävissä hoitotyön opiskelijoille ja ammattilaisille, jotka haluavat lisätä tietoa ja osaamista leikki-ikäisen lapsipotilaan kohtaamisesta.
Verkkokurssi arvioitiin hyödyntämällä Webropol-kyselyalustaa, ja kysely toteutettiin anonyyminä. Palaute verkkokurssista oli positiivista, ja kurssia pidettiin hyödyllisenä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa hoitotyön opiskelijoille verkkokurssi 3-6-vuotiaan lapsipotilaan kohtaamisesta terveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota konkreettisia keinoja lapsipotilaan kohtaamiseen, ja lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoa sekä osaamista lapsipotilaan kanssa toimimisesta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkkokurssi yhteistyökumppani Skhole Oy:n tarjoamalle verkkokurssialustalle. Verkkokurssi on hyödynnettävissä hoitotyön opiskelijoille ja ammattilaisille, jotka haluavat lisätä tietoa ja osaamista leikki-ikäisen lapsipotilaan kohtaamisesta.
Verkkokurssi arvioitiin hyödyntämällä Webropol-kyselyalustaa, ja kysely toteutettiin anonyyminä. Palaute verkkokurssista oli positiivista, ja kurssia pidettiin hyödyllisenä.