2D-animaatio videopeleissä
Liimatta, Anssi (2025)
Liimatta, Anssi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505058953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505058953
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja käsiteltiin 2D-animaatiota videopeleissä: Mitkä ovat animaation perusteet, ajoitukset ja välit, avainkohdat, ajoituskaavan käyttö, miten animaatio toteutetaan, animaatioon liittyvät työkalut, animaatioiden kehitys videopeleissä ja lopuksi innovatiivisia esimerkkejä animaatioista peleissä. Tavoitteena oli tutustua 2D-animaatiotekniikan toteuttamiseen ja animaation käyttöön videopeleissä ja animaation kehitykseen. Opinnäytetyö toteutettiin aiempien kokemuksien ja lähdetietojen kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin Kajaanin ammattikorkeakoululle sekä peligrafiikasta kiinnostuneille harrastajille, opiskelijoille, sekä peliartistiksi/peligraafikoksi halukkaille, jotka haluavat toteuttaa omaa peliä käyttäen 2D-animaatiota.
Teoriaosuudessa tutkittiin ja käytiin läpi 2D-animaation perusteita, kuten hahmojen suunnittelua, jossa käytiin läpi hahmojen rakenne ja kasvojen käyttöä, joita animaattorit suunnittelevat ennen animaation aloitusta ja mallipiirroksen käyttö. 2D-animaation suunnitellussa on hallittava animaation ajoitus, välit ja avainkohtien käyttö sekä hyödynnettävä sopivia työkaluja. 2D-animaation periaatteiden ymmärtäminen on keskeistä animaation toteutuksessa videopeleihin. Opinnäytetyössä esiteltiin muutamia esimerkkejä käyttäen aiemmissa opinnoissa tehtyjä sekä lähteistä hankittuja animaatioita, kuten huulisynkkaus, kävelyanimaatio, animaatio videopeleissä, työkalut animaatiototeutukseen peliin, mitkä ovat spritet ja sen perusanimaatiot, parallaksitekniikka ja 2D-animaatioiden kehitys videopeleissä eri sukupolvissa ja lopulta esiteltiin innovatiivisia esimerkkejä peleistä, joissa 2D-animaatio loistaa parhaiten.
Työn tekemisessä hyödytettiin edellisen opintojen sekä kirjaston kirjoja lähteinä sekä internetin artikkeleja, analyysivideoesseitä ja sivustoja, jotka auttoivat laajentamaan tietoja 2D-animaatiosta.
Opinnäytetyö toteutettiin Kajaanin ammattikorkeakoululle sekä peligrafiikasta kiinnostuneille harrastajille, opiskelijoille, sekä peliartistiksi/peligraafikoksi halukkaille, jotka haluavat toteuttaa omaa peliä käyttäen 2D-animaatiota.
Teoriaosuudessa tutkittiin ja käytiin läpi 2D-animaation perusteita, kuten hahmojen suunnittelua, jossa käytiin läpi hahmojen rakenne ja kasvojen käyttöä, joita animaattorit suunnittelevat ennen animaation aloitusta ja mallipiirroksen käyttö. 2D-animaation suunnitellussa on hallittava animaation ajoitus, välit ja avainkohtien käyttö sekä hyödynnettävä sopivia työkaluja. 2D-animaation periaatteiden ymmärtäminen on keskeistä animaation toteutuksessa videopeleihin. Opinnäytetyössä esiteltiin muutamia esimerkkejä käyttäen aiemmissa opinnoissa tehtyjä sekä lähteistä hankittuja animaatioita, kuten huulisynkkaus, kävelyanimaatio, animaatio videopeleissä, työkalut animaatiototeutukseen peliin, mitkä ovat spritet ja sen perusanimaatiot, parallaksitekniikka ja 2D-animaatioiden kehitys videopeleissä eri sukupolvissa ja lopulta esiteltiin innovatiivisia esimerkkejä peleistä, joissa 2D-animaatio loistaa parhaiten.
Työn tekemisessä hyödytettiin edellisen opintojen sekä kirjaston kirjoja lähteinä sekä internetin artikkeleja, analyysivideoesseitä ja sivustoja, jotka auttoivat laajentamaan tietoja 2D-animaatiosta.