Terveyspisteen palvelutarpeen kartoittaminen Parkanon apteekkiin
Talonen-Seppälä, Susanne (2025)
Talonen-Seppälä, Susanne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Parkanon apteekin palveluita asiakaslähtöisesti hyödyntäen palvelumuotoilua. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia sairaanhoitajan tarjoamia palveluita henkilökunnan näkökulmasta asiakkaat voisivat olla valmiita käyttämään, ja millaisia riskejä he näkevät uuden Terveyspistepalvelun käynnistämisessä. Työ tukee apteekkia palvelun suunnittelussa ja asiakkaiden tarpeiden kartoittamisessa.
Käytettyjä toiminnallisia menetelmiä olivat SWOT-analyysi ja henkilökunnan aivoriihi, jotka toivat esiin palvelun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja riskejä. Palvelupolun visualisointi auttoi hahmottamaan asiakkaan kulkua palvelussa.
Johtopäätöksenä oli, että Terveyspiste voisi henkilökunnan näkemyksen mukaan täydentää paikallisia terveyspalveluita, etenkin rokotusten, injektioiden, haavanhoidon ja laboratoriopalveluiden osalta sekä voisi parantaa Parkanon asukkaiden terveyspalvelujen saavutettavuutta ja täydentää julkisen terveydenhuollon tarjontaa. Apteekin henkilökunnalla oli jo valmiiksi osaamista, mutta varahenkilöstön puute ja alkuinvestointien kustannukset havaittiin haasteina. Asiakkaiden tietoisuus uusista palveluista nousi yhdeksi kriittiseksi menestystekijäksi, joten markkinoinnin ja henkilöstön sisäisen koulutuksen tarve korostui. Eettiset ja lainsäädännölliset näkökulmat huomioitiin erityisesti sairaanhoitajan roolissa ja lääkeneuvonnan ja hoidon erottamisessa.
Jatkoehdotuksena on, että yhteenvedon pohjalta laadittaisiin asiakaskyselylomake kartoittamaan potentiaalisten käyttäjien kiinnostusta mahdolliseen palveluun. Asiakaskyselyn tekemisen jälkeen olisi pilotointivaiheen käynnistäminen, jossa testattaisiin kysyntää ja palvelukonseptia pienimuotoisesti.
Käytettyjä toiminnallisia menetelmiä olivat SWOT-analyysi ja henkilökunnan aivoriihi, jotka toivat esiin palvelun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja riskejä. Palvelupolun visualisointi auttoi hahmottamaan asiakkaan kulkua palvelussa.
Johtopäätöksenä oli, että Terveyspiste voisi henkilökunnan näkemyksen mukaan täydentää paikallisia terveyspalveluita, etenkin rokotusten, injektioiden, haavanhoidon ja laboratoriopalveluiden osalta sekä voisi parantaa Parkanon asukkaiden terveyspalvelujen saavutettavuutta ja täydentää julkisen terveydenhuollon tarjontaa. Apteekin henkilökunnalla oli jo valmiiksi osaamista, mutta varahenkilöstön puute ja alkuinvestointien kustannukset havaittiin haasteina. Asiakkaiden tietoisuus uusista palveluista nousi yhdeksi kriittiseksi menestystekijäksi, joten markkinoinnin ja henkilöstön sisäisen koulutuksen tarve korostui. Eettiset ja lainsäädännölliset näkökulmat huomioitiin erityisesti sairaanhoitajan roolissa ja lääkeneuvonnan ja hoidon erottamisessa.
Jatkoehdotuksena on, että yhteenvedon pohjalta laadittaisiin asiakaskyselylomake kartoittamaan potentiaalisten käyttäjien kiinnostusta mahdolliseen palveluun. Asiakaskyselyn tekemisen jälkeen olisi pilotointivaiheen käynnistäminen, jossa testattaisiin kysyntää ja palvelukonseptia pienimuotoisesti.