Hoitajien ammattitaito transsukupuolisuudesta perusterveydenhuollossa
Koponen, Ruska (2025)
Koponen, Ruska
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038788
Tiivistelmä
Transsukupuolisuus tarkoittaa sukupuoli-identiteettiä, joka poikkeaa siitä sukupuolesta, mikä syntymässä henkilölle on määritelty. Transsukupuolisuus on yhä paremmin tunnistettavissa perusterveydenhuollossa. Tutkimusten mukaan transsukupuoliset kohtaavat terveydenhuollossa esteitä ja syrjintää. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää terveydenhoitajien omaa kokemaa tietoa ja taitoa transsukupuolisten potilaiden kohtaamisesta ja hoidosta. Tutkimuskysymykset olivat, millaisia kohtaamisia terveydenhoitajilla on ollut transsukupuolisten potilaiden kanssa ja kaipaavatko terveydenhoitajat minkäänlaista koulutusta parantamaan heidän tietoansa ja taitoja transsukupuolisten potilaiden kohtaamisessa. Tämän laadullisen opinnäytetyöntoimeksiantaja on Pohjois-Karjalan Seta. Opinnäytetyössä haastateltiin neljää terveydenhoitajaa, ja aineisto analysointiin teema-analyysin avulla. Tulosten mukaan terveydenhoitajilla on puutteelliset tiedot ja vähäiset koulutusmahdollisuudet transsukupuolisten potilaiden kohtaamiseen, mutta toisaalta he olivat kiinnostuneita oppimaan lisää ja kehittämään käytäntöjä. Tulokset vahvistivat aiempia tutkimuksia. Tuloksien johtopäätös oli terveydenhoitajien tarve koulutukselle työelämässä. Transgender identity refers to a gender identity that differs from the gender assigned at birth. Transgender identities are increasingly recognized in primary healthcare. However, studies indicate that transgender individuals experiences barriers and discrimination in healthcare. The aim of this thesis was to explore the level of knowledge and skills that public health nurses perceive they have in encountering and treating transgender patients. The research questions focused on the experiences public health nurses have had with transgender patients and whether they feel the need for additional training to enhance their knowledge and skills in this area. The study was conducted through interviews and carried out as a qualitative thesis in collaboration with Pohjois-Karjala Seta. The data was analysed thematically. The findings revealed that public health nurses have limited knowledge and training opportunities regarding transgender patient care. The interviews highlighted a strong interest in learning more and improving workplace practices. The results confirmed previous research indicating that transgender patients often exprience prejudice and uncertainty in healthcare settings. Additionally, significant variations in workplace practices and challenges adhering to ethical principles, such as equality, were observed.