Hyvinvointiohjaaja kouluyhteisössä lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena: opas koulun hyvinvointityön lähtökohtiin
Salo, Idamaria (2025)
Lataukset:
Salo, Idamaria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505058987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505058987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä hyvinvointiohjaajien työtä näkyvämmäksi kouluyhteisöissä lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tiivistää hyvinvointiohjaajien työn keskeisimmät tehtävät ja lähtökohdat sekä tuoda esiin käytännön menetelmiä, jotka auttavat kouluyhteisöä ja perheitä ymmärtämään hyvinvointiohjaajien työn merkityksen lasten ja nuorten hyvinvoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi selkeä ja tiivis opas.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa prosessia ohjaavana mallina käytettiin konstruktivistista mallia. Opinnäytetyö toteutettiin Joensuun alueen hyvinvointiohjaajien kanssa. Hyvinvointiohjaajat osallistettiin tiedonkeruun lisäksi oppaan sisällön rakentamiseen. Työskentely tapahtui yhteisissä työpajoissa sekä anonyymisti Webropol -kyselyn avulla. Hyvinvointiohjaajia osallistettiin valmiin oppaan arviointiin ja näin saatiin suoraa palautetta oppaan sisällöstä ja sen hyödyistä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka sisältää selkeästi tiivistettynä peruskoulun hyvinvointityön tärkeimpiä osa-alueita. Oppaaseen on sisällytetty Joensuun kaupungin hyvinvointiohjaajien omia kokemuksia heidän työstään ja sen vaikutuksesta lasten ja nuorten hyvinvoinnissa. Lisäksi oppaassa on teoriatietoa tukemassa hyvinvointityön lähtökohtia ja se on hyödynnettävissä esimerkiksi koulujen muulle henkilökunnalle, työtään aloittaville hyvinvointiohjaajille sekä muille aiheesta kiinnostuneille. Oppaan sisällön päivittämistä olisi tärkeää jatkaa ajantasaisen tiedon ja teorian mukaiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa prosessia ohjaavana mallina käytettiin konstruktivistista mallia. Opinnäytetyö toteutettiin Joensuun alueen hyvinvointiohjaajien kanssa. Hyvinvointiohjaajat osallistettiin tiedonkeruun lisäksi oppaan sisällön rakentamiseen. Työskentely tapahtui yhteisissä työpajoissa sekä anonyymisti Webropol -kyselyn avulla. Hyvinvointiohjaajia osallistettiin valmiin oppaan arviointiin ja näin saatiin suoraa palautetta oppaan sisällöstä ja sen hyödyistä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka sisältää selkeästi tiivistettynä peruskoulun hyvinvointityön tärkeimpiä osa-alueita. Oppaaseen on sisällytetty Joensuun kaupungin hyvinvointiohjaajien omia kokemuksia heidän työstään ja sen vaikutuksesta lasten ja nuorten hyvinvoinnissa. Lisäksi oppaassa on teoriatietoa tukemassa hyvinvointityön lähtökohtia ja se on hyödynnettävissä esimerkiksi koulujen muulle henkilökunnalle, työtään aloittaville hyvinvointiohjaajille sekä muille aiheesta kiinnostuneille. Oppaan sisällön päivittämistä olisi tärkeää jatkaa ajantasaisen tiedon ja teorian mukaiseksi.