Dialogisuus työyhteisön tukena
Merisaari, Niina (2025)
Merisaari, Niina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059195
Tiivistelmä
Dialogisuus on kansainvälisesti tutkittu aihealue. Suomessa dialogisia menetelmiä hyödynnetään terveyden huollon työyhteisöjen johtamisessa melko vähän. Keskeistä dialogisten menetelmien mallissa on vuorovaikutus, toisen kuunteleminen ja kuulluksi tuleminen ilman tulkintoja. Dialogi mahdollistaa reflektion, ajattelun itsestä toiseen ja vuoropuhelun. Dialogi on yhteistä ymmärrystä, toisen kuuntelemista ilman
ennakkokäsityksiä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Siinä kokeiltiin ja ohjattiin kolmea dialogisen menetelmän mallia työyhteisön ja johtamisen tueksi kohdeorganisaatiossa. Tavoitteena oli kannustaa työyhteisöä ja esihenkilöitä hyödyntämään sopivia dialogisia menetelmiä vuorovaikutuksen lisäämiseksi. Toimintatutkimus koostui kolmesta työpajasta, joissa käytettiin dialogisina menetelminä Työhyvinvointi ja työilmapiiri, Kannusta kehittymään ja Ole aito- ja rehellinen. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja avoimia kysymyksiä, joihin pyydettiin kirjallisia vastauksia. Vastaukset analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Toimintatutkimukseen osallistui 20 hoitolan henkilöä ja 2 esihenkilöä.
Tutkimustulosten mukaan Työhyvinvointi ja työilmapiiri -dialogisen menetelmän tulokset osoittivat työilmapiirissä ja työyhteisön dynamiikassa jänniteitä mutta toisaalta myös tekemisen helppoutta ja joustavuutta. Tiimin vuorovaikutuksessa ja työyhteisön dynamiikassa oli psykologisen turvallisuuteen ja negatiiviseen käyttäytymiseen liittyviä haasteita. Työhyvinvoinnin edistämisen keskeiseksi teemaksi nousi johtaminen ja
päätöksenteko. Työyhteisössä koettiin johtaminen ja viestintä, vuorovaikutuksen avoimuus ja rehellisyys, työssäjaksaminen ja tiimityön yhteiset pelisäännöt tärkeiksi. Kannusta kehittymään -menetelmä osoitti, että positiivinen vuorovaikutus koettiin myönteisenä. Ole aito- ja rehellinen -menetelmä löysi työyhteisön toi minnassa keskinäistä luottamusta, työn organisointia ja ammatillista vuorovaikutusta. Työyhteisön dynamiikassa tarkasteluun nousi työyhteisö- ja hallinnolliset haasteet sekä haastavat asiakastilanteet. Tutkimustulosten mukaan kaikkien kolmen dialogisten menetelmien kokeilu ja ohjaus lisäsivät työyhteisön vuorovaikutusta.
Tutkimustietoa voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon työyhteisöjen johtamisessa ja kehittämisessä. Toimintatutkimuksen dialogisen johtamisen malli on siirrettävissä samantyyppiseen toimintayksiköön.
ennakkokäsityksiä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Siinä kokeiltiin ja ohjattiin kolmea dialogisen menetelmän mallia työyhteisön ja johtamisen tueksi kohdeorganisaatiossa. Tavoitteena oli kannustaa työyhteisöä ja esihenkilöitä hyödyntämään sopivia dialogisia menetelmiä vuorovaikutuksen lisäämiseksi. Toimintatutkimus koostui kolmesta työpajasta, joissa käytettiin dialogisina menetelminä Työhyvinvointi ja työilmapiiri, Kannusta kehittymään ja Ole aito- ja rehellinen. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja avoimia kysymyksiä, joihin pyydettiin kirjallisia vastauksia. Vastaukset analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Toimintatutkimukseen osallistui 20 hoitolan henkilöä ja 2 esihenkilöä.
Tutkimustulosten mukaan Työhyvinvointi ja työilmapiiri -dialogisen menetelmän tulokset osoittivat työilmapiirissä ja työyhteisön dynamiikassa jänniteitä mutta toisaalta myös tekemisen helppoutta ja joustavuutta. Tiimin vuorovaikutuksessa ja työyhteisön dynamiikassa oli psykologisen turvallisuuteen ja negatiiviseen käyttäytymiseen liittyviä haasteita. Työhyvinvoinnin edistämisen keskeiseksi teemaksi nousi johtaminen ja
päätöksenteko. Työyhteisössä koettiin johtaminen ja viestintä, vuorovaikutuksen avoimuus ja rehellisyys, työssäjaksaminen ja tiimityön yhteiset pelisäännöt tärkeiksi. Kannusta kehittymään -menetelmä osoitti, että positiivinen vuorovaikutus koettiin myönteisenä. Ole aito- ja rehellinen -menetelmä löysi työyhteisön toi minnassa keskinäistä luottamusta, työn organisointia ja ammatillista vuorovaikutusta. Työyhteisön dynamiikassa tarkasteluun nousi työyhteisö- ja hallinnolliset haasteet sekä haastavat asiakastilanteet. Tutkimustulosten mukaan kaikkien kolmen dialogisten menetelmien kokeilu ja ohjaus lisäsivät työyhteisön vuorovaikutusta.
Tutkimustietoa voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon työyhteisöjen johtamisessa ja kehittämisessä. Toimintatutkimuksen dialogisen johtamisen malli on siirrettävissä samantyyppiseen toimintayksiköön.