Psykologinen turvallisuus myyntiorganisaation tiimeissä
Aerila, Saara (2025)
Aerila, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059194
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia psykologisen turvallisuuden kokemusta myyjien ja tiimien esihenkilöiden kokemana toimeksiantajayrityksen myyntitiimeissä. Tavoitteena tutkimuksessa on sekä tuottaa tietoa turvallisuuden kokemuksesta että esittää kehittämisehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat psykologinen turvallisuus, työilmapiiri ja valmentava johtaminen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli sekä Likert-asteikollisia että avokenttävastauksia. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2025 toimeksiantajayrityksessä. Tutkimusaineisto koostuu 39 myymälämyyjän ja 17 esihenkilön vastauksesta. Tutkimusaineisto analysoitiin tarkastelemalla ensin myymälämyyjien ja esihenkilöiden vastauksia erikseen ja sitten toisiaan verraten. Likert-asteikolliset vastaukset analysoitiin käyttämällä määrällisiä analyysimenetelmiä ja avokenttävastaukset hyödyntämällä laadullisen aineiston sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittavat, että toimeksiantajayrityksessä psykologinen turvallisuus on pääasiassa hyvällä tasolla kummassakin tutkimuksessa tarkasteltavassa ryhmässä. Myyjien kohdalla erityistä huomiota kiinnittää yrityksen toiminnan kehittämisen näkökulmasta hajonta palautteen saamisen kokemuksessa ja rakentavan palautteen vähäisyys. Näyttääkin siltä, että olisi jatkossa kiinnitettävä erityisesti huomiota tiimien sisäisen palautteen määrään ja tiimin merkityksellisyyden kokemukseen. Tiimin merkityksellisyyden kehittämisen tarvetta korostaa myös kokemus tiimipalaverien vähäisestä merkityksestä. Lisäksi osa myyjistä kokee, ettei heille ole riittävää tietoa foorumista, jossa kehittämisehdotuksia voisi esittää. Tiimien esihenkilöt kuvasivat psykologista turvallisuutta pääasiassa positiivisena, mutta heilläkin oli kokemus palautteen vähäisyydestä. Lisäksi huomiota kiinnitti heidän kohdallaan noin kolmasosan kokemus siitä, ettei työpaikalla voi olla täysin oma itsensä ja että työtehtävät haastavat heidän osaamistaan. Vertailtaessa myyjien ja heidän esihenkilöidensä kokemusta psykologisesta turvallisuudesta tulokset muistuttivat pääosin toisiaan. Toisaalta esimerkiksi palautteen saamisen ja antamisen kohdalla myyjien ja esihenkilöiden käsitykset erosivat toisistaan. Tutkimus tuotti useita ehdotuksia psykologisen turvallisuuden edistämiseksi tiimeissä: tiimien keskinäistä vuorovaikutusta olisi kehitettävä. Lisäksi sekä myyjät että esihenkilöt toivoivat osaamista lisäävää koulutusta, jota tutkimuksen perusteella myös suositellaan.