Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Muotoilun vaikutusalueet yhteiskäytön suunnittelussa : päätöksenteko yhteiskäytön mahdollistajana

Ritvasalo, Sakari (2025)

 
Avaa tiedosto
Ritvasalo_Sakari.pdf (9.507Mt)
Lataukset: 


Ritvasalo, Sakari
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059080
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten tuotemuotoilun eri osa-alueita voidaan hyödyntää yhteiskäyttötuotteiden kehityksessä, sekä arvioida muotoilijan potentiaalia tässä prosessissa. Kattavan kirjallisuuskatsauksen ja siihen perustuvan analyysin lisäksi työ sisältää yhteiskäyttöalan yrityshaastattelun. Työ on suunnattu muotoilijoille, jotka ovat kiinnostuneita teoreettisesta katsauksesta yhteiskäytön erityispiirteisiin sekä kuluttajakäytöksen vaikutuksiin yhteiskäytön muotoilussa. Erityistä huomiota kiinnitettiin psykologisten tekijöiden merkitykseen tuotteiden suunnittelussa, joka toi esiin alojen monitahoisuutta ja poikkitieteellistä vuorovaikutusta.

Työssä todettiin onnistuneen yhteiskäytön tuotemuotoilun olevan riippuvainen päätöksenteon psykologian integroimisesta osaksi tuotemuotoiluprosessin fundamentaaleja. Psykologiakeskeinen subjektiivinen lähestymistapa tukee yhteiskäytön kehittämistä syventymällä myös siihen, miksi ihmiset tekevät asioita eikä pelkästään siihen mitä he tekevät. Subjektiiviseen päätöksenteon lisäksi työssä käsiteltiin miten kuluttajat ovat vuorovaikutuksessa tuotteiden kanssa ja miten tuotteiden havaitseminen vaikuttaa käyttökokemukseen. Toistaiseksi näitä ajattelumalleja ei ole hyödynnetty tuotemuotoilussa kuluttajien pohjimmaisten tarpeiden analysoinnissa. Työ osoitti myös puutteita aineellisen tuotteen kautta tehdyssä psykologisessa vaikuttamisessa.

Työssä käsiteltiin yhteiskäyttöalan liiketoiminnan rakenteellisia muutoksia ja päätöksenteon vinoumille uudella tavalla altistavia käyttötilanteita. Yhteiskäytön moniulotteisuuden piirissä onnistunut muotoilu vaatii poikkitieteellistä ja monitasoista asiaymmärrystä. Käyttöoikeuteen pohjautuvan kuluttamisen myötä yritykset ovat enemmän riippuvaisia asiakkaittensa tyytyväisyydestä ja yritysten välinen kilpailuetu muodostuu käyttäjäkokemuksella sekä ensisijaisen käyttäjäkokemuksen ulkopuolisella lisäarvolla. Yhteiskäytön kuluttamisen tulevaisuutta kuvastaa äärimmäinen mukavuudenhaluisuus.

Kuluttajien motivaatiot, arvot ja psykologiset päätöksentekomekanismit, kuten heuristiikat ja kognitiiviset vinoumat, ovat keskeisiä tekijöitä yhteiskäyttötuotteiden suunnittelussa. Kuluttajien asenteiden ja roolin vaikutuksia pidetään edellytyksinä yhteiskäytön kulutustottumuksien omaksumisessa arkielämän käytännöiksi. Muotoilun mahdollisuus vaikuttaa kuluttajien asenteisiin yhteiskäytön viitekehyksessä on merkittävä. Muotoilun menetelmät yhdistettynä työssä esiteltyihin psykologisiin ulottuvuuksiin mahdollistaa muotoilullisten päätöksien syvällisemmän ja aidosti käyttäjäkeskeisen perustelun.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste