Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kuulovammainen oppilas lähikoulussa

Isotalus, Maria (2007)

 
Avaa tiedosto
Isotalus_Maria.pdf (5.568Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Isotalus, Maria
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079583
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aihe "Kuulovammainen oppilas lähikoulussa" käsittelee siis yhtä vaikeasti kuulovammaista oppilasta, joka käy koulua hänen omassa lähikoulussaan tavallisella luokalla oman henkilökohtaisen avustajan kanssa.

Tutkimuksessa oli kolme tutkimuskysymystä, joihin etsittiin vastauksia. Pääkysymys tutkimuksessa oli: Miten oppilas on integroitunut tavalliseen opetukseen? Tämän lisäksi työssä tarkasteltiin vielä kahta muuta kysymystä, jotka olivat: Millainen koulupolku oppilaalla on ollut? ja Mikä on perheen osallisuus oppilaan kuntoutuksessa ja koulunkäynnissä? Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille, kuinka kuulovammainen oppilas pärjää omassa lähikoulussaan tavallisen opetuksen luokassa. Tarkoituksena oli tuoda tämä esille muille samassa tilanteessa oleville vanhemmille, samoin sellaisille vanhemmille, jotka miettivät oman kuulovammaisen tai erityislapsen koulun aloittamista. Mikä olisi juuri heidän lapselleen paras paikka käydä koulua. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös herättää entistä enemmän koulutoimen huomioita siitä, että kuulovammainen tai joku muu erityislapsi voi pärjätä tavallisessa opetuksessa.

Tutkimuksen tutkimustapana käytettiin haastatteluja, lomakekyselyä ja havainnointia. Nämä kaikki olivat todella hyviä ja niillä saatiin vastaukset asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Havainnointi oli todella hyvä, sillä saatiin varmennusta haastattelujen ja lomakekyselyjen vastauksille. Tutkimuksen tulosten mukaan kuulovammainen oppilas pärjää hyvin tavallisella luokalla omassa lähikoulussaan. Mikään vastauksista ei tuonut sellaisia asioita esille, mitkä olisivat sitä mieltä, ettei oppilas pärjäisi lähikoulussa. Vastauksissa ei tullut esille minkäänlaisia ongelmia, jotka estäisivät oppilaan koulunkäyntiä lähikoulussa. Vanhempien osuus kuulovammaisen lapsen koulunkäynnin onnistumisesta tavallisella luokalla on suuri. Kuulovammainen oppilas tarvitsee henkilökohtaisen koulutetun avustajan käydäkseen koulua tavallisessa luokassa. Kaikkien oppilaan koulunkäyntiin liittyvien osapuolten positiivinen asenne oppilaan integroimiseen tavalliselle luokalle omaan lähikouluun on ollut yksi suuri syy, miksi kaikki on onnistunut näin hyvin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste