Pebbles : tuotekonseptointi hengityksen rytmitykseen
Pynnönen, Sonja (2025)
Pynnönen, Sonja
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069288
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli konseptoida pienikokoinen, kädessä pideltävä tuote ahdistuksen oireiden hallintaan. Tuotteen tarkoitus olisi toimia tukena hengityksen rytmitykseen haptisen palautteen avulla ja tuoda tämän kautta helpotusta ahdistuksen hallintaan tai lisäämään käyttäjän kehotietoisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa ja se suoritettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Työ aloitettiin tietoperustan keräämisellä. Tutkittavia aiheita olivat ahdistuksen eri muodot, ahdistuksen oirehdinta, hengityksen merkitys ihmiskehossa sekä haptisuus. Tietoa haettiin kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Lähteiden hakuun hyödynnettiin tekoälyä siten, että AI-työkalua (chatGPT) pyydettiin etsimään tietolähteitä aiheista. Näiden lisäksi käytettiin muotoiluprosessille tyypillisiä menetelmiä, joita olivat ammattilais-haastattelu, käyttäjäkysely, sekä vertailu-analyysi.
Ennen ideointivaiheen aloittamista oli tarpeellista tehdä konseptille uusi määritelmä. Koska tiedonhausta selvisi, ettei yksi hengitysrytmi tai harjoitus olisi kaikille ihanteellinen, tultiin siihen lopputulokseen, että tuotteen tulisi tarjota käyttäjälle useita rytmitysvaihtoehtoja. Tämän mahdollistamiseksi laitteeseen liitettäisiin sovellus, jolla harjoituksia voisi vaihdella tai muokata käyttäjälle sopiviksi. Koska opinnäytetyön pääpaino oli fyysisellä tuotteella, sovellus jätettiin tasolle, jossa oli määritelty sen perustoiminnot sen käytön mahdollistamiseen.
Ideointivaihe aloitettiin luomalla kaksi idealinjaa, jotka antoivat luonnostelulle omat teemat sekä haptisen palautteen antotavat. Idealinjojen luonnostelu toteutettiin käsivaraisella piirtämisellä ja niihin hyödynnettiin tunnelmatauluja. Luonnoksista valittiin avainluonnokset, joista tehtiin nopeat 1:1 kokoiset hahmomallit arvioitavaksi. Arvioinnin jälkeen toisesta linjasta päätettiin yhdistää kaksi ideaa, joista lopullinen konsepti muodostui.
Lopputuloksena syntyi konsepti kädessä pideltävästä, värinällä haptista palautetta antavasta tuotteesta. Tuotteelle annettiin myös perustellut materiaali- ja valmistusmenetelmäehdotukset, täysikokoinen hahmomalli, sekä visualisoinnit. Konsepti nimettiin lopussa Pebblesiksi.
Työ aloitettiin tietoperustan keräämisellä. Tutkittavia aiheita olivat ahdistuksen eri muodot, ahdistuksen oirehdinta, hengityksen merkitys ihmiskehossa sekä haptisuus. Tietoa haettiin kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Lähteiden hakuun hyödynnettiin tekoälyä siten, että AI-työkalua (chatGPT) pyydettiin etsimään tietolähteitä aiheista. Näiden lisäksi käytettiin muotoiluprosessille tyypillisiä menetelmiä, joita olivat ammattilais-haastattelu, käyttäjäkysely, sekä vertailu-analyysi.
Ennen ideointivaiheen aloittamista oli tarpeellista tehdä konseptille uusi määritelmä. Koska tiedonhausta selvisi, ettei yksi hengitysrytmi tai harjoitus olisi kaikille ihanteellinen, tultiin siihen lopputulokseen, että tuotteen tulisi tarjota käyttäjälle useita rytmitysvaihtoehtoja. Tämän mahdollistamiseksi laitteeseen liitettäisiin sovellus, jolla harjoituksia voisi vaihdella tai muokata käyttäjälle sopiviksi. Koska opinnäytetyön pääpaino oli fyysisellä tuotteella, sovellus jätettiin tasolle, jossa oli määritelty sen perustoiminnot sen käytön mahdollistamiseen.
Ideointivaihe aloitettiin luomalla kaksi idealinjaa, jotka antoivat luonnostelulle omat teemat sekä haptisen palautteen antotavat. Idealinjojen luonnostelu toteutettiin käsivaraisella piirtämisellä ja niihin hyödynnettiin tunnelmatauluja. Luonnoksista valittiin avainluonnokset, joista tehtiin nopeat 1:1 kokoiset hahmomallit arvioitavaksi. Arvioinnin jälkeen toisesta linjasta päätettiin yhdistää kaksi ideaa, joista lopullinen konsepti muodostui.
Lopputuloksena syntyi konsepti kädessä pideltävästä, värinällä haptista palautetta antavasta tuotteesta. Tuotteelle annettiin myös perustellut materiaali- ja valmistusmenetelmäehdotukset, täysikokoinen hahmomalli, sekä visualisoinnit. Konsepti nimettiin lopussa Pebblesiksi.