Markkinatutkimus urheiluvaatebrändille : case: Yritys X
Makkonen, Anja (2015)
Makkonen, Anja
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243495
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinatutkimusta vaatetusalan urheiluvaatebrändille. Työn tavoitteena oli selvittää, millaiset urheiluvaatemarkkinat ovat Ranskassa ja Saksassa. Työssä selvitettiin nykyisiä sekä tulevia trendejä kilpailijoiden sekä markkinoiden näkökulmasta. Lisäksi työssä selvitettiin, mitä kuluttajat ajattelevat urheiluvaatteista, ja pohditaan, vastaavatko heidän mielipiteensä vallitsevia trendejä sekä tutkittavan brändin brändi-imagoa.
Työn teoreettisessa osassa käsitellään Ranskan ja Saksan urheiluvaatemarkkinoita, sillä Yrityksellä X on asiakaskuntaa kyseessä olevilla markkinoilla. Lisäksi työssä käydään läpi markkinatutkimuksen keskeisimmät käsitteet ja se, millaisia tekijöitä tulee ottaa huomioon markkinatutkimusta tehtäessä. Teoreettisessa osassa käsitellään lisäksi brändi-imagon ja brändi-identiteetin merkitystä, ja miten ne vaikuttavat yrityksen toimintastrategiaan.
Empiirisessä osassa tutkittiin teoriakäsitteiden avulla, miten kilpailijat ja vallitsevat markkinat vaikuttavat yrityksen toimintaan ja tulisiko joitain toimintaperiaatteita muuttaa. Empiirisessä osassa luotiin markkina- sekä kilpailija-analyysi. Lisäksi empiirisessä osassa koottiin kuluttajatutkimus, jossa selvitetään kuluttajien mielipiteitä urheiluvaatteista. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella rakennettiin yhteenveto, jossa pohdittiin tärkeimmät toiminnalliset periaatteet, joita brändin tulisi noudattaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että brändi on kilpailukykyinen, jos brändin rakenteessa tehdään muutamia toiminnallisia muutoksia. Lisäksi tulosten avulla kartoitettiin, millaisia mallistorakenteita brändin tulisi ylläpitää. Tutkimustulokset auttoivat kartoittamaan tärkeimmät trendit markkinoilla sekä sen, millaisia trendejä on mahdollisesti tulossa. Toimeksiantajan pyynnöstä tutkimuksen empiirinen osa sekä tutkimustulokset ovat salaisia.
Työn teoreettisessa osassa käsitellään Ranskan ja Saksan urheiluvaatemarkkinoita, sillä Yrityksellä X on asiakaskuntaa kyseessä olevilla markkinoilla. Lisäksi työssä käydään läpi markkinatutkimuksen keskeisimmät käsitteet ja se, millaisia tekijöitä tulee ottaa huomioon markkinatutkimusta tehtäessä. Teoreettisessa osassa käsitellään lisäksi brändi-imagon ja brändi-identiteetin merkitystä, ja miten ne vaikuttavat yrityksen toimintastrategiaan.
Empiirisessä osassa tutkittiin teoriakäsitteiden avulla, miten kilpailijat ja vallitsevat markkinat vaikuttavat yrityksen toimintaan ja tulisiko joitain toimintaperiaatteita muuttaa. Empiirisessä osassa luotiin markkina- sekä kilpailija-analyysi. Lisäksi empiirisessä osassa koottiin kuluttajatutkimus, jossa selvitetään kuluttajien mielipiteitä urheiluvaatteista. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella rakennettiin yhteenveto, jossa pohdittiin tärkeimmät toiminnalliset periaatteet, joita brändin tulisi noudattaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että brändi on kilpailukykyinen, jos brändin rakenteessa tehdään muutamia toiminnallisia muutoksia. Lisäksi tulosten avulla kartoitettiin, millaisia mallistorakenteita brändin tulisi ylläpitää. Tutkimustulokset auttoivat kartoittamaan tärkeimmät trendit markkinoilla sekä sen, millaisia trendejä on mahdollisesti tulossa. Toimeksiantajan pyynnöstä tutkimuksen empiirinen osa sekä tutkimustulokset ovat salaisia.