Liikenneturvallisuusselvitys : turvasaarekkeella varustetut liittymät
Toorikka, Saila (2015)
Toorikka, Saila
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243515
Tiivistelmä
Suomessa on runsaasti turvallisuustasoltaan heikkoja nelihaaraliittymiä, jotka odottavat parantamistoimenpiteitä. Turvasaarekkeella varustettu liittymä on tulppaliittymän erikoismuoto, joka on yksi vaihtoehto nelihaaraliittymien parantamiseen. Suomeen on rakennettu 44 turvasaarekkeilla varustettua liittymää vuosien 1999–2014 välisenä aikana, mutta niiden liikenneturvallisuusvaikutuksia ei ole aiemmin tutkittu.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää ennen-jälkeen-tutkimuksen avulla, minkälainen vaikutus turvasaarekkeiden rakentamisella on nelihaaraliittymien liikenneturvallisuuteen. Teoriaosuudessa tarkastellaan liikenneturvallisuutta yleisesti sekä liikenneonnettomuuksien tapahtumiseen johtavia syitä. Liikenneturvallisuustarkastelua varten selvitettiin Suomen maanteille rakennetut turvasaarekkeella varustetut liittymät sekä niissä tapahtuneet onnettomuudet ennen ja jälkeen turvasaarekkeiden rakentamisen. Liikenneturvallisuusselvityksen toimeksiantaja oli TL-Suunnittelu Oy ja tilaaja Liikennevirasto.
Turvasaarekkeella varustettujen liittymien onnettomuusaste oli ennen turvasaarekkeiden rakentamista 0,59 onnettomuutta/miljoona liittymään saapuvaa ajoneuvoa ja saarekkeiden rakentamisen jälkeen 0,33 onnettomuutta/miljoona liittymään saapuvaa ajoneuvoa. Turvasaarekkeiden rakentamisella nelihaaraliittymään arvioidaan saavutettavan 44 % vähenemä kaikissa onnettomuuksissa ja 50 % vähenemä loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa. Joissakin liittymissä osa liikenneturvallisuusvaikutuksesta on saattanut johtua kärkikolmion muuttamisesta stop-merkiksi. Yhden turvasaarekkeella varustetun liittymän rakentamisen johdosta arvioidaan saavutettavan keskimäärin 175 000 euron onnettomuuskustannussäästöt vuosittain. Turvasaarekkeella varustetun liittymän rakennuskustannuksiksi arvioidaan 40 000-60 000 euroa.
Tämän selvityksen perusteella turvasaarekkeiden rakentaminen onnettomuusalttiiseen nelihaaraliittymään on hyvin kannattava liikenneturvallisuustoimenpide, jolla voidaan parantaa liittymien turvallisuutta joko ensimmäisen rakennusvaiheen ratkaisuna tai pysyvästi.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää ennen-jälkeen-tutkimuksen avulla, minkälainen vaikutus turvasaarekkeiden rakentamisella on nelihaaraliittymien liikenneturvallisuuteen. Teoriaosuudessa tarkastellaan liikenneturvallisuutta yleisesti sekä liikenneonnettomuuksien tapahtumiseen johtavia syitä. Liikenneturvallisuustarkastelua varten selvitettiin Suomen maanteille rakennetut turvasaarekkeella varustetut liittymät sekä niissä tapahtuneet onnettomuudet ennen ja jälkeen turvasaarekkeiden rakentamisen. Liikenneturvallisuusselvityksen toimeksiantaja oli TL-Suunnittelu Oy ja tilaaja Liikennevirasto.
Turvasaarekkeella varustettujen liittymien onnettomuusaste oli ennen turvasaarekkeiden rakentamista 0,59 onnettomuutta/miljoona liittymään saapuvaa ajoneuvoa ja saarekkeiden rakentamisen jälkeen 0,33 onnettomuutta/miljoona liittymään saapuvaa ajoneuvoa. Turvasaarekkeiden rakentamisella nelihaaraliittymään arvioidaan saavutettavan 44 % vähenemä kaikissa onnettomuuksissa ja 50 % vähenemä loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa. Joissakin liittymissä osa liikenneturvallisuusvaikutuksesta on saattanut johtua kärkikolmion muuttamisesta stop-merkiksi. Yhden turvasaarekkeella varustetun liittymän rakentamisen johdosta arvioidaan saavutettavan keskimäärin 175 000 euron onnettomuuskustannussäästöt vuosittain. Turvasaarekkeella varustetun liittymän rakennuskustannuksiksi arvioidaan 40 000-60 000 euroa.
Tämän selvityksen perusteella turvasaarekkeiden rakentaminen onnettomuusalttiiseen nelihaaraliittymään on hyvin kannattava liikenneturvallisuustoimenpide, jolla voidaan parantaa liittymien turvallisuutta joko ensimmäisen rakennusvaiheen ratkaisuna tai pysyvästi.