Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaaliohjauksen profiilin vahvistaminen LAB-ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksessa

Jaakola, Tarja; Selenius, Nelli (2025)

 
Avaa tiedosto
Selenius_Jaakola.pdf (667.3Kt)
Lataukset: 


Jaakola, Tarja
Selenius, Nelli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079724
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin LAB-ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen sosiaaliohjauksen profiilia opintojaksojen toteutuksissa opettajien kokemana. Toimeksiantaja oli LAB-ammattikorkeakoulu, ja organisaation yhteyshenkilönä toimi sosiaalialan osaamispäällikkö. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena sähköpostin välityksellä ja osoitettiin 24:lle LAB-ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen opettajalle.

Tavoitteena oli vahvistaa ja kirkastaa sosiaaliohjauksen profiilia LAB-ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksessa. Laadullinen kyselylomaketutkimus mahdollisti opettajien omin sanoin ilmaisemat näkemykset heidän sosiaaliohjauksen opetuksestaan ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Aineisto analysoitiin teemoitellen Webropolin perusraporttia hyödyntäen.

Oleellisimpia tuloksia ovat opetussuunnitelman sisällön ja yhtenäisyyden uudistamisen tarpeet, innovaatioiden, ilmiölähtöisyyden ja vaikuttavuuden merkitys sekä resursseihin, kuten oppimisympäristöihin ja opettamiseen panostaminen. Opettajien välistä viestintää ja yhteistyötä, sekä sosiaaliohjauksen opetuksen resursseja tulee lisätä.
 
The thesis examined the profile of social guidance in the Degree Programme in Social Services at LAB University of Applied Sciences as experienced by teachers in the implementation of study modules. The commissioning party was LAB University of Applied Sciences, and the contact person for the organization was the Manager of Faculty of Social Services. The thesis was conducted as survey research via email and was addressed to 24 teachers of the Degree Programme in Social Services at LAB University of Applied Sciences.

The aim was to strengthen and clarify the profile of social guidance in the social work education at LAB University of Applied Sciences. The qualitative survey allowed teachers to express their views in their own words about their teaching of social guidance and the factors influencing it. The data was analyzed thematically using content analysis, utilizing the basic report from Webropol.

The most significant results include the need to renew the content and coherence of the curriculum, the importance of innovations, phenomenon-based learning, and effectiveness, as well as investing in resources such as learning environments and teaching. Communication and collaboration among teachers, as well as resources for teaching social guidance, should be increased.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste