Hämeen Ilvesreitin markkinointisuunnitelma 2025-2027
Rautio, Kati (2025)
Rautio, Kati
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079799
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Hämeen Ilvesreitille markkinointisuunnitelma vuosille 2025–2027. Toimeksiantajana toimi Hämeen virkistysalueyhdistys ry. Suunnitelman avulla pyritään lisäämään reitistön ja brändin näkyvyyttä sekä tunnettuutta Kanta-Hämeen alueella. Tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma, jonka toimeksiantaja pystyisi ottamaan käyttöönsä. Markkinointisuunnitelmassa keskitytään Kanta-Hämeen alueeseen, koska reitistö tunnetaan alueella vielä melko huonosti.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, brändiä, suomalaisia luontokohteita ja retkeilijöiden kiinnostuksen kohteita. Vastuullinen ja kestävä markkinointi on huomioitu työssä ja on tuotu osaksi Hämeen Ilvesreitin brändiä. Lisäksi käsitellään markkinointisuunnitelman rakennetta ja sisältöä. Aineistona työssä on käytetty monipuolisesti kirjallisuutta, artikkeleita, sähköisiä lähteitä sekä toimeksiantajalta saatua tietoa reitistöstä ja sen historiasta.
Opinnäytetyön aikana on tehty taustakysely Kanta-Hämeeseen syksyllä 2024, jossa tutkittiin alueen asukkaiden mielikuvia reitistöstä. On myös tutkittu ja tehty havaintoja retki- ja luonto aiheisista Facebook ryhmistä ja monista artikkeleista. Artikkeleista ja ryhmistä on etsitty mielipiteitä, kommentteja reitistöstä sekä yleisesti mielikuvia ja kiinnostuksen kohteita retkeilyyn liittyen.
Teoriaosuuden, taustakyselyn ja toimeksiantajan kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta on kehittämistyön tuloksena laadittu hyvä markkinointisuunnitelma Hämeen Ilvesreitille, jota toimeksiantaja pystyy tulevaisuudessa kehittämään. Markkinointisuunnitelmassa on huomioitu toive brändin näkyvyydestä ja sen kehittämisestä. Tulevaisuudessa Hämeen Ilvesreitin brändi viestii vastuullisesti ja kestävästi, joka omalla toiminnallaan pystyy vaikuttamaan retkeilijöihin ja kestäviin valintoihin. Suunnitelman toivotaan toimivan pohjana myös silloin, kun markkinointia aletaan tulevaisuudessa toteuttaa laajemmin maakunnan ulkopuolelle.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, brändiä, suomalaisia luontokohteita ja retkeilijöiden kiinnostuksen kohteita. Vastuullinen ja kestävä markkinointi on huomioitu työssä ja on tuotu osaksi Hämeen Ilvesreitin brändiä. Lisäksi käsitellään markkinointisuunnitelman rakennetta ja sisältöä. Aineistona työssä on käytetty monipuolisesti kirjallisuutta, artikkeleita, sähköisiä lähteitä sekä toimeksiantajalta saatua tietoa reitistöstä ja sen historiasta.
Opinnäytetyön aikana on tehty taustakysely Kanta-Hämeeseen syksyllä 2024, jossa tutkittiin alueen asukkaiden mielikuvia reitistöstä. On myös tutkittu ja tehty havaintoja retki- ja luonto aiheisista Facebook ryhmistä ja monista artikkeleista. Artikkeleista ja ryhmistä on etsitty mielipiteitä, kommentteja reitistöstä sekä yleisesti mielikuvia ja kiinnostuksen kohteita retkeilyyn liittyen.
Teoriaosuuden, taustakyselyn ja toimeksiantajan kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta on kehittämistyön tuloksena laadittu hyvä markkinointisuunnitelma Hämeen Ilvesreitille, jota toimeksiantaja pystyy tulevaisuudessa kehittämään. Markkinointisuunnitelmassa on huomioitu toive brändin näkyvyydestä ja sen kehittämisestä. Tulevaisuudessa Hämeen Ilvesreitin brändi viestii vastuullisesti ja kestävästi, joka omalla toiminnallaan pystyy vaikuttamaan retkeilijöihin ja kestäviin valintoihin. Suunnitelman toivotaan toimivan pohjana myös silloin, kun markkinointia aletaan tulevaisuudessa toteuttaa laajemmin maakunnan ulkopuolelle.