Työelämäyhteistyö ja etäohjaus oppisopimuskoulutuksessa
Nygren-Vainikainen, Tuula (2025)
Nygren-Vainikainen, Tuula
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089843
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää ammatillisen oppisopimuskoulutuksen työelämäyhteistyön kehittämistarvetta. Opinnäytetyön painopisteeksi valittiin ammatillisen koulutuksen opettajien ja työpaikkaohjaajien välinen yhteistyö. Opinnäytetyössä esitetty tutkimuskysymys oli, miten oppilaitoksen tulisi kehittää työelämäyhteistyötä, jotta oppisopimusopiskelijan työelämässä oppimisen kattavuus ja laatu varmistetaan erityisesti etäohjauksessa. Tavoitteena oli laatia ohjeita työelämässä oppimisen ohjaukseen.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin toimintatutkimusta, jossa tutkimuksen toteuttaja osallistuu itse toimintaympäristössä toteutettavaan työhön. Tiedonkeruu toteutettiin laadullisena tutkimuksena käytännön työelämässä oppimisen ohjaustyössä tehtyjen havaintojen ja työpaikkaohjaajien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Opetushallinnon Vipunen-tilastopalvelusta hankittiin tietoja valtakunnallisista työelämässä oppimisen laatupalautteista. Tietoa koottiin työelämässä oppimisen järjestämisestä oppisopimuskoulutuksen työnantajien ja opiskelijaa työpaikalla ohjaavien työpaikkaohjaajien antamasta palautteesta.
Toimintatutkimuksen tulokset osoittavat, että työpaikkaohjaajilla on ratkaiseva rooli opiskelijan oppisopimuskoulutuksen onnistumisessa. Tärkeä kehittämisen kohde on oppilaitoksen antama tuki työpaikkaohjaajien toteuttamaan ohjaustyöhön. Opinnäytetyön yhteydessä laadittiin työelämässä oppimisen ohjaukseen liittyvien käytännön havaintojen ja Vipunen-tilastopalvelun palautetietojen pohjalta tukimateriaali hyvistä ohjauksen käytännöistä hyödynnettäväksi sekä oppilaitoksessa että työpaikoilla. Tukimateriaalin on tarkoitus tukea sekä kustannustehokasta ohjaustyötä työpaikalla että laadukkaan ohjaustyön toteutusta oppilaitoksessa. Opinnäytetyössä tuotettu tukimateriaali soveltuu erityisesti digitaalisissa kanavissa toteutettavan etäohjauksen tarpeisiin.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin toimintatutkimusta, jossa tutkimuksen toteuttaja osallistuu itse toimintaympäristössä toteutettavaan työhön. Tiedonkeruu toteutettiin laadullisena tutkimuksena käytännön työelämässä oppimisen ohjaustyössä tehtyjen havaintojen ja työpaikkaohjaajien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Opetushallinnon Vipunen-tilastopalvelusta hankittiin tietoja valtakunnallisista työelämässä oppimisen laatupalautteista. Tietoa koottiin työelämässä oppimisen järjestämisestä oppisopimuskoulutuksen työnantajien ja opiskelijaa työpaikalla ohjaavien työpaikkaohjaajien antamasta palautteesta.
Toimintatutkimuksen tulokset osoittavat, että työpaikkaohjaajilla on ratkaiseva rooli opiskelijan oppisopimuskoulutuksen onnistumisessa. Tärkeä kehittämisen kohde on oppilaitoksen antama tuki työpaikkaohjaajien toteuttamaan ohjaustyöhön. Opinnäytetyön yhteydessä laadittiin työelämässä oppimisen ohjaukseen liittyvien käytännön havaintojen ja Vipunen-tilastopalvelun palautetietojen pohjalta tukimateriaali hyvistä ohjauksen käytännöistä hyödynnettäväksi sekä oppilaitoksessa että työpaikoilla. Tukimateriaalin on tarkoitus tukea sekä kustannustehokasta ohjaustyötä työpaikalla että laadukkaan ohjaustyön toteutusta oppilaitoksessa. Opinnäytetyössä tuotettu tukimateriaali soveltuu erityisesti digitaalisissa kanavissa toteutettavan etäohjauksen tarpeisiin.