Yhdessä oppien : esi- ja alkuopetuksen yhteistyökokeilu Jokilaakson koululla
Haka, Marika; Koskinen, Susanna (2007)
Haka, Marika
Koskinen, Susanna
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089942
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on seurantatutkimus Jokilaakson koululle. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Jokilaakson koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistyökokeiluun osallistuneiden lasten, lasten vanhempien ja opettajien kokemuksia yhteistyökokeilusta. Lukuvuoden 2006 – 2007 aikana Jokilaakson koulun ensiluokkalaiset ja osa esikoululaisista toimivat yhdistetyssä ryhmässä. Esi- ja alkuopetuksen yhdistetyssä ryhmässä toimi yhdeksän esikoululaista ja 21 ensiluokkalaista sekä kaksi opettajaa ja päivähoitaja. Jokilaakson esi- ja alkuopetuksen yhteistyökokeilu oli yksi muoto esi- ja alkuopetuksen välisestä yhteistyöstä, jonka tavoitteena on joustava koulunaloitus.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Vanhempien kokemuksia kartoitettiin avoimilla kyselylomakkeilla lokakuussa 2006, tammikuussa 2007 ja huhtikuussa 2007. Opettajien sekä päivähoitajan ja lasten kokemuksia kerättiin huhtikuussa 2007. Opettajien näkemyksiä tutkittiin avoimella kyselylomakkeella. Teemahaastattelulla kerättiin tutkimusaineistoa lasten näkökulmasta. Lapsia haastateltiin 19 satunnaisessa järjestyksessä. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimustulokset yhteistyökokeilusta ovat pääosin myönteisiä. Yhteistyökokeilun alussa vanhemmat suhtautuivat epäilevästi yhteistyökokeilua kohtaan, mutta yhteistyökokeilun edetessä suhtautuminen muuttui myönteisemmäksi. Opettajat kokivat alun sekavuuden jälkeen yhteistyökokeilun muuttuneen toimivaksi. Myönteisinä asioina koettiin koulun aloituksen helpottuminen, korostunut lasten yksilöllinen huomioiminen ja vertaisoppiminen. Kielteisiä ajatuksia herätti esikoululaisten kohdalla pelko toiminnan koulumaisuudesta ja ensiluokkalaisten kohdalla pelko toiminnan esikoulumaisuudesta. Tutkimustulosten perusteella Jokilaakson koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistyökokeilussa voidaan katsoa joustavan koulunaloituksen edistämisen toteutuvan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Vanhempien kokemuksia kartoitettiin avoimilla kyselylomakkeilla lokakuussa 2006, tammikuussa 2007 ja huhtikuussa 2007. Opettajien sekä päivähoitajan ja lasten kokemuksia kerättiin huhtikuussa 2007. Opettajien näkemyksiä tutkittiin avoimella kyselylomakkeella. Teemahaastattelulla kerättiin tutkimusaineistoa lasten näkökulmasta. Lapsia haastateltiin 19 satunnaisessa järjestyksessä. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimustulokset yhteistyökokeilusta ovat pääosin myönteisiä. Yhteistyökokeilun alussa vanhemmat suhtautuivat epäilevästi yhteistyökokeilua kohtaan, mutta yhteistyökokeilun edetessä suhtautuminen muuttui myönteisemmäksi. Opettajat kokivat alun sekavuuden jälkeen yhteistyökokeilun muuttuneen toimivaksi. Myönteisinä asioina koettiin koulun aloituksen helpottuminen, korostunut lasten yksilöllinen huomioiminen ja vertaisoppiminen. Kielteisiä ajatuksia herätti esikoululaisten kohdalla pelko toiminnan koulumaisuudesta ja ensiluokkalaisten kohdalla pelko toiminnan esikoulumaisuudesta. Tutkimustulosten perusteella Jokilaakson koulun esi- ja alkuopetuksen yhteistyökokeilussa voidaan katsoa joustavan koulunaloituksen edistämisen toteutuvan.