Kohtaamistaidetta lapsille - toiminnallinen opinnäytetyö : Encounter art for children - active thesis
Lehtikunnas, Anni (2015)
Lehtikunnas, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233467
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana Laurea-ammattikorkeakoulun Kohtaamistaiteen kehittämistyötä. Kohtaamistaide on Japanilaisesta Clinical Artista suomalaiseen asiakasympäristöön versioitu, kuvataidetta soveltava, ryhmämuotoinen, moniaistinen taidetoimintamalli, joka sisältää ajatuksen arvostavasta kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää päiväkotiin integroitu erityistä tukea tarvitsevien lasten Kohtaamistaideryhmä. Ryhmän tavoite oli tukea lasten hienomotoristen taitojen, vuorovaikutuksen, keskittymiskyvyn ja itsetunnon kehitystä sekä tarjota lapsille esteettisiä peruskokemuksia. Kohtaamistaidetoimintaan valittiin viisi 4-vuotiasta tukea tarvitsevaa lasta helsinkiläisestä päiväkodista. Ryhmäläisillä oli ylivilkkauden, keskittymisen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteita. Lapsille ohjattiin seitsemän toiminnallista ryhmäkertaa sekä taidenäyttely kirjaston tiloissa. Lasten Kohtaamistaideryhmää varten kehitettiin työskentelyn havainnointiin uudet arviointilomakkeet, joilla pyrittiin Kohtaamistaidetoiminnan entistä tarkoituksenmukaisempaan havainnointiin ja arviointiin.
Opinnäytetyössä kuvataan toiminnallisten ryhmäkertojen kulkua ja lasten toimintaa ryhmässä. Toiminnan arviointiin kehitetyt lomakkeet tuottivat aineistoa toiminnan laadun arvioimiseksi ja kehittämiseksi. Lasten ryhmätoiminnasta saatujen kokemusten perusteella Kohtaamistaide soveltuu lasten taidekasvatukseen, ja sillä voidaan nähdä olevan suotuisaa vaikutusta lasten kykyyn huomioida ja arvostaa toisiaan ryhmässä. Lasten keskittyminen ryhmätilanteessa vahvistui toiminnan myötä, ja sosiaalisissa taidoissa havaittiin myönteistä kehitystä. Opinnäytetyön tulokset ovat linjassa aikaisempien lasten Kohtaamistaiteesta tehtyjen havaintojen kanssa.
Opinnäytetyössä kuvataan toiminnallisten ryhmäkertojen kulkua ja lasten toimintaa ryhmässä. Toiminnan arviointiin kehitetyt lomakkeet tuottivat aineistoa toiminnan laadun arvioimiseksi ja kehittämiseksi. Lasten ryhmätoiminnasta saatujen kokemusten perusteella Kohtaamistaide soveltuu lasten taidekasvatukseen, ja sillä voidaan nähdä olevan suotuisaa vaikutusta lasten kykyyn huomioida ja arvostaa toisiaan ryhmässä. Lasten keskittyminen ryhmätilanteessa vahvistui toiminnan myötä, ja sosiaalisissa taidoissa havaittiin myönteistä kehitystä. Opinnäytetyön tulokset ovat linjassa aikaisempien lasten Kohtaamistaiteesta tehtyjen havaintojen kanssa.