Strategisen myynnin osaamisen kehittäminen fysioterapeutin työssä : myynnin osaamisen kehittämisellä lisää asiakasvirtaa
Kaarnamaa, Sirpa (2025)
Kaarnamaa, Sirpa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089885
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee strategisen myynnin osaamisen kehittämistä fysioterapeutin työssä. Työn tavoitteena on kartoittaa fysioterapian myynnin nykytila ja selvittää, miten strategisen myynnin kehittäminen näyttäytyy fysioterapeuttien työssä sekä miten osaamista voitaisiin tukea. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sähköistä kyselyä yksityisen terveyspalveluyrityksen fysioterapeuteille.
Tulokset osoittavat, että fysioterapeutit pyrkivät tarjoamaan palveluita strategisesti, asiakkaan todellisia tarpeita huomioiden. Strateginen myynti tukee asiakassuhteiden luomista ja ylläpitämistä, mikä on tärkeää liiketoiminnan kannattavuuden kannalta. Fysioterapeutit kokevat, että strateginen myynti voi parantaa asiakaskokemusta ja asiakaspysyvyyttä. Eettiset haasteet myynnissä korostuvat erityisesti silloin, kun myynti ei perustu asiakkaan todelliseen tarpeeseen, vaan organisaation tavoitteisiin.
Opinnäytetyö tarjoaa suosituksia myyntiosaamisen koulutuksen lisäämiseksi, eettisten haasteiden huomioimiseksi myyntiprosesseissa ja organisaation myyntitavoitteiden tarkasteluksi. Jatkotutkimusaiheita ovat strategisen myynnin koulutuksen vaikutus fysioterapeuttien myyntiosaamiseen ja eettisten haasteiden syvällisempi tarkastelu fysioterapiapalveluiden myynnissä.
Tulokset osoittavat, että fysioterapeutit pyrkivät tarjoamaan palveluita strategisesti, asiakkaan todellisia tarpeita huomioiden. Strateginen myynti tukee asiakassuhteiden luomista ja ylläpitämistä, mikä on tärkeää liiketoiminnan kannattavuuden kannalta. Fysioterapeutit kokevat, että strateginen myynti voi parantaa asiakaskokemusta ja asiakaspysyvyyttä. Eettiset haasteet myynnissä korostuvat erityisesti silloin, kun myynti ei perustu asiakkaan todelliseen tarpeeseen, vaan organisaation tavoitteisiin.
Opinnäytetyö tarjoaa suosituksia myyntiosaamisen koulutuksen lisäämiseksi, eettisten haasteiden huomioimiseksi myyntiprosesseissa ja organisaation myyntitavoitteiden tarkasteluksi. Jatkotutkimusaiheita ovat strategisen myynnin koulutuksen vaikutus fysioterapeuttien myyntiosaamiseen ja eettisten haasteiden syvällisempi tarkastelu fysioterapiapalveluiden myynnissä.