Puheentunnistus Elisan asiakaspalvelussa
Svartsjö, Matias (2007)
Svartsjö, Matias
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910234
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on selvittää lukijalle puheentunnistuksen perusteita ja tuoda esiin sen mahdollisuuksia sekä osallistua puhekäyttöliittymän dialogin testaukseen ja kehittämiseen Elisa Oyj:n asiakaspalvelussa.
Käyttöliittymää testattiin ensin Elisa Contact Center -puheentunnistuspilotissa, joka suoritettiin asiakaspalvelun sisäisessä vaihteessa. Lisäksi selvitettiin puhekäyttöliittymän yleistä hyväksyttävyyttä ja käytettävyyttä Adage Oy:n teettämissä käytettävyystesteissä.
Projekti jatkuu, ja Elisan tavoitteena on lopulta kehittää asiakasrajapintaan puhekäyttöliittymä, jonka avulla voidaan tehdä esimerkiksi häiriöilmoitus. Tämä on osa Elisan pyrkimystä lisätä voimakkaasti asiakaspalvelun itsepalveluastetta.
Käyttöliittymää testattiin ensin Elisa Contact Center -puheentunnistuspilotissa, joka suoritettiin asiakaspalvelun sisäisessä vaihteessa. Lisäksi selvitettiin puhekäyttöliittymän yleistä hyväksyttävyyttä ja käytettävyyttä Adage Oy:n teettämissä käytettävyystesteissä.
Projekti jatkuu, ja Elisan tavoitteena on lopulta kehittää asiakasrajapintaan puhekäyttöliittymä, jonka avulla voidaan tehdä esimerkiksi häiriöilmoitus. Tämä on osa Elisan pyrkimystä lisätä voimakkaasti asiakaspalvelun itsepalveluastetta.