Piilo-penkki varhaiskasvatuksen tiloihin : prototyypistä tuoteperhekonseptiksi
Ärilä, Milja (2025)
Ärilä, Milja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910224
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella arkea helpottava kalustekonsepti varhaiskasvatuksen tiloihin. Tavoitteena oli kehittää kurssityönä syntyneestä prototyypistä uusi versio ja laajentaa konsepti tuoteperheeksi. Kehitystyö toteutettiin yhteistyössä kalustevalmistaja Kuopion Woodin kanssa. Yhteistyön myötä teollisen tuotannon näkökulma kulki prosessissa vahvasti mukana.
Teoreettisena viitekehyksenä perehdyttiin oppimisympäristöjen suunnittelussa vaikuttaviin tekijöihin, kalusteiden ympäristövaikutusten arviointiin osana tuotekehitystä sekä yhteistyöyrityksen toimintaan. Avoimilla haastatteluilla kerättiin asiantuntijatietoa kalusteiden tuotannosta. Kehitystyön tueksi vierailtiin Woodin showroomilla ja tarkasteltiin olemassa olevia oppimisympäristöjen kalusteratkaisuja. Suunnittelutyön menetelminä käytettiin luonnostelua käsin ja digitaalisesti, prototyypin hyödyntämistä 1:1-mallina ja asiantuntijoiden konsultointia. Suunnitelmien visualisointi toteutettiin 3D-mallintamalla.
Lopputuloksena syntyi Piilo-kalustekonsepti, joka vastaa oppimisympäristöjen tarpeisiin ja tukee erityisesti siirtymätilanteiden sujuvuutta. Käyttöturvallisuus, lapsen mittakaavan huomioiminen ja muunneltavuus tekevät tuoteperheestä soveltuvan erilaisiin ympäristöihin. Prosessi nosti esiin pohdinnan siitä, kenen vastuulla oppimisympäristöjen kalusteiden huoltaminen on. 3D-visualisoinnit havainnollistavat kalusteiden rakennetta ja käyttöä. Mittapiirrokset esittävät prototyypistä kehittyneen kalusteen mitat ja osat yksityiskohtaisesti, tarjoten samalla tietoa mahdolliseen jatkokehitykseen.
Teoreettisena viitekehyksenä perehdyttiin oppimisympäristöjen suunnittelussa vaikuttaviin tekijöihin, kalusteiden ympäristövaikutusten arviointiin osana tuotekehitystä sekä yhteistyöyrityksen toimintaan. Avoimilla haastatteluilla kerättiin asiantuntijatietoa kalusteiden tuotannosta. Kehitystyön tueksi vierailtiin Woodin showroomilla ja tarkasteltiin olemassa olevia oppimisympäristöjen kalusteratkaisuja. Suunnittelutyön menetelminä käytettiin luonnostelua käsin ja digitaalisesti, prototyypin hyödyntämistä 1:1-mallina ja asiantuntijoiden konsultointia. Suunnitelmien visualisointi toteutettiin 3D-mallintamalla.
Lopputuloksena syntyi Piilo-kalustekonsepti, joka vastaa oppimisympäristöjen tarpeisiin ja tukee erityisesti siirtymätilanteiden sujuvuutta. Käyttöturvallisuus, lapsen mittakaavan huomioiminen ja muunneltavuus tekevät tuoteperheestä soveltuvan erilaisiin ympäristöihin. Prosessi nosti esiin pohdinnan siitä, kenen vastuulla oppimisympäristöjen kalusteiden huoltaminen on. 3D-visualisoinnit havainnollistavat kalusteiden rakennetta ja käyttöä. Mittapiirrokset esittävät prototyypistä kehittyneen kalusteen mitat ja osat yksityiskohtaisesti, tarjoten samalla tietoa mahdolliseen jatkokehitykseen.