Blüm : brändi-ilmeen ja liikkuvan grafiikan suunnittelu Z-sukupolvelle suunnatulle kosmetiikkabrändille
Kauhanen, Emmi (2025)
Kauhanen, Emmi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910320
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli kuvitteellisen Z-sukupolven kosmetiikkabrändin visuaalisen ilmeen konseptointi sekä sen mainosanimaation tuottaminen sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Z-sukupolven visuaaliset trendit ja esteettiset suuntaukset näkyvät Z-sukupolven brändeissä. Työssä tutkittiin yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä, jotka vaikuttavat näihin visuaalisiin trendeihin. Opinnäytetyössä tutkittiin myös, millaista liikkuvaa grafiikkaa tulisi suunnitella sosiaaliseen mediaan, jotta se tavoittaisi Z-sukupolven. Työllä ei ollut toimeksiantajaa, sillä työn tarkoituksena oli koota yhteen teoriaosuudessa opitut asiat, ja sen avulla määritellä, mitä Z-sukupolven estetiikka on.
Teoriaosuudessa käsiteltiin Z-sukupolven määritelmää, heidän arvomaailmaansa ja identiteettiään, sekä sitä, miten sosiaalinen media ja teknologia on vaikuttanut näihin. Lisäksi käytiin läpi suurimpia ja keskeisimpiä Z-sukupolven kauneus- ja ihonhoitotrendejä. Teoriaosuuden lopussa tarkasteltiin Z-sukupolven visuaalista kulttuuria sekä sosiaalisen median vaikutusta nuorten tapaan kuluttaa ja tuottaa visuaalista sisältöä. Näissä luvuissa käytiin läpi myös Z-sukupolven isoimpia esteettisiä suuntauksia, kuten maksimalismia ja nostalgisia estetiikkoja.
Lopullinen tuotos oli Z-sukupolven kosmetiikkabrändin visuaalisen ilmeen konsepti sekä sen sosiaaliseen mediaan tuleva mainosanimaatio. The topic of the thesis was to conceptualize the visual identity of a fictional Gen Z cosmetics brand and to produce its promotional animation for social media. The thesis explored how Gen Z’s visual trends and aesthetics are reflected in brands targeted at this demographic. It also looked at the societal and cultural factors influencing these visual trends. The thesis also studied what kind of motion graphics should be designed for social media to effectively engage this target audience. The project did
not have a client; its primary purpose was to compile and apply theoretical knowledge in order to define what Gen Z’s aesthetic is.
The theory part of the thesis covered the definition of Gen Z, their core values and identity, and how social media and technology is shaping them. It also included an overview of the biggest and most important Gen Z beauty and skincare trends. The thesis explored Gen Z’s visual culture and how social media has transformed the ways in which young people consume and produce visual content. The theory part also covered some of Gen Z’s biggest aesthetic trends such as maximalism and nostalgic aesthetics.
The final production of the thesis was a concept for a Gen Z cosmetics brand’s visual identity and a promotional animation for social media.
Teoriaosuudessa käsiteltiin Z-sukupolven määritelmää, heidän arvomaailmaansa ja identiteettiään, sekä sitä, miten sosiaalinen media ja teknologia on vaikuttanut näihin. Lisäksi käytiin läpi suurimpia ja keskeisimpiä Z-sukupolven kauneus- ja ihonhoitotrendejä. Teoriaosuuden lopussa tarkasteltiin Z-sukupolven visuaalista kulttuuria sekä sosiaalisen median vaikutusta nuorten tapaan kuluttaa ja tuottaa visuaalista sisältöä. Näissä luvuissa käytiin läpi myös Z-sukupolven isoimpia esteettisiä suuntauksia, kuten maksimalismia ja nostalgisia estetiikkoja.
Lopullinen tuotos oli Z-sukupolven kosmetiikkabrändin visuaalisen ilmeen konsepti sekä sen sosiaaliseen mediaan tuleva mainosanimaatio.
not have a client; its primary purpose was to compile and apply theoretical knowledge in order to define what Gen Z’s aesthetic is.
The theory part of the thesis covered the definition of Gen Z, their core values and identity, and how social media and technology is shaping them. It also included an overview of the biggest and most important Gen Z beauty and skincare trends. The thesis explored Gen Z’s visual culture and how social media has transformed the ways in which young people consume and produce visual content. The theory part also covered some of Gen Z’s biggest aesthetic trends such as maximalism and nostalgic aesthetics.
The final production of the thesis was a concept for a Gen Z cosmetics brand’s visual identity and a promotional animation for social media.