Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käytännön kautta ammattiin – Työvaltaisen opiskelupolun kehittäminen kauneudenhoitoalalle

Kivinen, Elina; Solja, Paula (2025)

Avaa tiedosto
Kivinen_Solja.pdf (5.303Mt)
Lataukset: 


Kivinen, Elina
Solja, Paula
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110586
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Suomen Diakoniaopistolle (SDO:lle) hius- ja kauneudenhoitoalan opetukseen uusien tutkinnonperusteiden mukainen toteutussuunnitelma. Uudessa toteutussuunnitelmassa otettiin huomioon myös pienen oppilaitoksen resurssihaasteet ja ammatillisen koulutuksen rahoitusuudistukset. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uusi työvaltainen opiskelupolku kosmetiikkaneuvonnan osaamisalalle.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu oppimisesta ja eri opetusmuodoista kuten työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta, verkon välityksellä tapahtuvasta oppimisesta sekä vertaisoppimisesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös opiskelijoiden itseohjautuvuutta sekä monimuoto-opiskelua. 

Opinnäytetyön kehittämistyön tueksi tehtiin kvalitatiivinen tutkimus työelämän edustajille, jotka olivat aikaisemmin ohjanneet SDO:n opiskelijoita työelämäjaksoilla. Laadullinen tutkimus toteutettiin sekä ryhmä että yksilöhaastatteluina toimeksiantajan työelämäyhteistyökumppaneille sisältöanalyysin menetelmin. Haastatteluissa kartoitettiin työelämän toiveita ja ajatuksia työvaltaisen polun toteuttamisesta ja saatiin vahvistusta organisaation omille näkemyksille ja kokemuksille.

Aineistojen pohjalta toteutettiin työvaltainen oppimispolku kauneudenhoitoalan opiskelijoille, jotka valitsevat kosmetiikkaneuvonnan osaamisalan. Työvaltaisessa oppimispolussa opiskelija viettää suurimman osan ajastaan työpaikalla, missä hän saa käytännön kokemusta aidoista työtilanteista. Työpaikkaohjaaja ja työyhteisö tukevat hänen oppimistaan ja ammatillisen osaamisensa kehittymistä. Oppilaitos tarjoaa säännöllistä opetusta ja ohjausta, jotka täydentävät työpaikalla tapahtuvaa oppimista. 

Opinnäytetyön kehittämistyönä toteutettu kosmetiikkaneuvojien työvaltainen polku on laadittu sellaiseksi, että muutkin ammatilliset oppilaitokset voivat halutessaan hyödyntää sitä omassa toiminnassaan. 
 
The purpose of this thesis was to design a new implementation plan for the newly updated curriculum for the Vocational qualification in Hairdressing and Beauty Care in The Diakonia College of Finland (SDO). The implementation plan took into consideration the resource challenges of a small school and the upcoming financial changes in vocational education. The aim was to develop a new work-based learning path for Beauty Consulting students studying in SDO.

The theoretical framework of the thesis consists of different learning theories and teaching methods, such as workplace, online, and peer learning. It also examines students' self-guided learning skills and blended learning approaches.

To support the development work, a qualitative study was conducted with representatives from the beauty industry, who have previously collaborated with SDO. Data was collected through group and individual interviews. The interviews explored the expectations and perspectives of industry professionals regarding the implementation of a work-based learning path. The findings reinforced the organization's own views and experiences.

Based on the collected data, a work-based learning path was designed for beauty consulting students. In this model, students spend most of their time in workplaces, gaining hands-on experience in genuine work environments. Workplace mentors and colleagues support their learning and professional development, while the school provides regular instruction and guidance to complement workplace learning.

The work-based learning path for beauty consultants has been designed in a way that allows other vocational institutions to adopt and implement it in their own programs.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste