TYÖTERVEYSHUOLLON HOITOHENKILÖSTÖN VALMIUDET ADHD-OIREISEN AIKUISEN KOHTAAMISEEN
Soikka, Heini (2015)
Soikka, Heini
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään Kuopion alueen työterveyshuollon yksikön hoitohenkilöstön valmiuksia adhd-oireisen aikuisen kohtaamisessa. Tutkimuksen
tavoitteena oli kartoittaa kyseisen hoitohenkilöstön tarvetta mahdolliselle koulutukselle aikuisen adhd:sta. Toive tutkimukselle tuli eräältä kohderyhmän työntekijältä.
Tutkimusote oli määrällinen ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka työterveyshuollon johtaja lähetti hoitohenkilöstölleen. Tutkimuksella selvitettiin hoitohenkilöstön valmiuksia adhd:n tunnistamisessa, asiakkaan jatkotutkimuksiin ja tuen piiriin ohjaamisessa sekä työelämän ja arjen tukemisessa adhd-oireisen aikuisen kohdalla. Kysely lähetettiin 17 henkilölle ja siihen vastasi 8 henkilöä, joten vastaukset oli yksinkertaisinta analysoida manuaalisesti.
Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei vastaajilla ole riittävästi valmiuksia adhd-oireisten aikuisten kohtaamisessa ja moni heistä toivoikin lisäkoulutusta. Adhd:n tunnistamiseen liittyen liitännäissairauksien tunnistaminen koettiin heikoksi. Etenkin adhd:n diagnosointi- ja kuntoutusprosessin tuntemusta tarvittaisiin vastausten perusteella lisää. Lisäksi ilmeni tarve yhteisten hoitolinjausten luomiselle työterveysyhuollossa sekä Kuopion alueella. Adhd-oireisen aikuisen mahdollisia haasteita sekä työelämässä että arjessa koettiin tunnistettavan kohtalaisesti.
Tutkimuksen luotettavuutta puoltaa mittarin toimivuus. Mittari esitestattiin ja kysymykset laadittiin aiheesta kerättyyn teoriaan perustuen, ja sillä saatiin vastaukset tutkimusongelmiin. Vähäisen vastausmäärän vuoksi tuloksia ei kuitenkaan voi yleistää koko hoitohenkilöstöä
koskeviksi.
Kyselyyn vastanneilla hoitajilla on selvästi tarvetta ja kiinnostusta lisäkoulutukselle aikuisten adhd:sta ja koulutus toteutetaan tämän opinnäytetyön jatkona terveydenhoitajatutkinnon kehittämistehtävänä keväällä 2015. Koulutuksessa hyödynnetään tämän tutkimuksen
tuloksia.
tavoitteena oli kartoittaa kyseisen hoitohenkilöstön tarvetta mahdolliselle koulutukselle aikuisen adhd:sta. Toive tutkimukselle tuli eräältä kohderyhmän työntekijältä.
Tutkimusote oli määrällinen ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jonka työterveyshuollon johtaja lähetti hoitohenkilöstölleen. Tutkimuksella selvitettiin hoitohenkilöstön valmiuksia adhd:n tunnistamisessa, asiakkaan jatkotutkimuksiin ja tuen piiriin ohjaamisessa sekä työelämän ja arjen tukemisessa adhd-oireisen aikuisen kohdalla. Kysely lähetettiin 17 henkilölle ja siihen vastasi 8 henkilöä, joten vastaukset oli yksinkertaisinta analysoida manuaalisesti.
Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei vastaajilla ole riittävästi valmiuksia adhd-oireisten aikuisten kohtaamisessa ja moni heistä toivoikin lisäkoulutusta. Adhd:n tunnistamiseen liittyen liitännäissairauksien tunnistaminen koettiin heikoksi. Etenkin adhd:n diagnosointi- ja kuntoutusprosessin tuntemusta tarvittaisiin vastausten perusteella lisää. Lisäksi ilmeni tarve yhteisten hoitolinjausten luomiselle työterveysyhuollossa sekä Kuopion alueella. Adhd-oireisen aikuisen mahdollisia haasteita sekä työelämässä että arjessa koettiin tunnistettavan kohtalaisesti.
Tutkimuksen luotettavuutta puoltaa mittarin toimivuus. Mittari esitestattiin ja kysymykset laadittiin aiheesta kerättyyn teoriaan perustuen, ja sillä saatiin vastaukset tutkimusongelmiin. Vähäisen vastausmäärän vuoksi tuloksia ei kuitenkaan voi yleistää koko hoitohenkilöstöä
koskeviksi.
Kyselyyn vastanneilla hoitajilla on selvästi tarvetta ja kiinnostusta lisäkoulutukselle aikuisten adhd:sta ja koulutus toteutetaan tämän opinnäytetyön jatkona terveydenhoitajatutkinnon kehittämistehtävänä keväällä 2015. Koulutuksessa hyödynnetään tämän tutkimuksen
tuloksia.