Valtakunnallisen koulutusalustan koulutusten keskeyttämisten vähentäminen : TE-akatemian koulutusten keskeyttämisten syiden löytäminen sekä keskeyttämisten vähentäminen asiakaskokemuksen ja motivaation näkökulmista
Niemelä, Teemu (2025)
Niemelä, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää TE-akatemian koulutusten keskeyttämisen syitä ja keinoja niiden vähentämiseksi. Tutkimus keskittyi uusien perehtyjien ja täydennys-kouluttautujien motivaatiotekijöihin, keskeyttämisen syihin ja asiakaskokemukseen. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin Webropol-alustalla, ja siihen osallistui 158 TE-toimistojen ja työllisyyden kuntakokeilujen työntekijää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sisäistä motivaatiota lisäsivät TE-akatemian käyttäjien henkilökohtainen mielenkiinto koulutusten aiheisiin ja koulutusten liittyminen työ-tehtäviin. Ulkoisia motivaatiotekijöitä olivat esihenkilöiden asettamat määräajat koulutusten suorittamiselle ja organisaation tarjoama aika koulutusten suorittamiselle. Keskeisin keskeyttämisen syy oli koulutuksiin käytettävään ajan puuttuminen kiireisen työ-arjen keskellä. TE-akatemian asiakaskokemus oli pääosin positiivinen, mutta TE-akatemiaan liittyvät tekniset ongelmat, kuten kirjautumiseen liittyvät haasteet, heikensivät sitä.
Tutkimuksen pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia TE-akatemian sisällön, teknisen toimivuuden, vuorovaikutteisuuden ja viestinnän parantamiseksi. Näillä toimenpiteillä pyritään lisäämään koulutusten loppuunsaattamista ja vahvistamaan TE-akatemian vaikuttavuutta valtakunnallisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sisäistä motivaatiota lisäsivät TE-akatemian käyttäjien henkilökohtainen mielenkiinto koulutusten aiheisiin ja koulutusten liittyminen työ-tehtäviin. Ulkoisia motivaatiotekijöitä olivat esihenkilöiden asettamat määräajat koulutusten suorittamiselle ja organisaation tarjoama aika koulutusten suorittamiselle. Keskeisin keskeyttämisen syy oli koulutuksiin käytettävään ajan puuttuminen kiireisen työ-arjen keskellä. TE-akatemian asiakaskokemus oli pääosin positiivinen, mutta TE-akatemiaan liittyvät tekniset ongelmat, kuten kirjautumiseen liittyvät haasteet, heikensivät sitä.
Tutkimuksen pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia TE-akatemian sisällön, teknisen toimivuuden, vuorovaikutteisuuden ja viestinnän parantamiseksi. Näillä toimenpiteillä pyritään lisäämään koulutusten loppuunsaattamista ja vahvistamaan TE-akatemian vaikuttavuutta valtakunnallisesti.
