Lastensuojelu perhehoidossa: systeemisen työotteen malli Pelastakaa Lapset ry:n perhehoidon tuen työn tueksi
Kokkinen, Milla (2025)
Kokkinen, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210959
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja opinnäytetyössä yhteistyökumppanina toimi Pelastakaa Lapset ry. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa Pelastakaa Lapset ry:n tarjoamaa perhehoidon tuen työtä. Pelastakaa Lapset ry on voittoa tavoittelematon järjestö ja on osa kansainvälistä Save the Children -liikettä, joka on maailman johtava lapsijärjestö. Pelastakaa Lasten tarkoituksena on yhdessä turvata jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, oppimiseen sekä osallisuuteen Suomessa ja maailmalla.
Opinnäytetyönä kehitettiin systeemisen työotteen malli perhehoidon tuen työhön tueksi. Mallin tavoitteena oli tukea Pelastakaa Lapset ry:n työntekijöitä perhehoidon tuen työssä. Malliin koottiin tiivis tietopaketti systeemisen asiakastyön lähtökohdista. Malli toteutettiin yhteistyökumppanin tarpeet huomioiden.
Opinnäytetyön tuotosta esiteltiin sen kehittelyvaiheessa kaksi kertaa yhteistyökumppanin henkilöstölle. Opinnäytetyön kohderyhmä pääsi antamaan palautetta ja kehitysehdotuksia opinnäytetyön kehittämisprosessin aikana. Saatu palaute oli positiivista sekä rakentavaa.
Opinnäytetyönä kehitettiin systeemisen työotteen malli perhehoidon tuen työhön tueksi. Mallin tavoitteena oli tukea Pelastakaa Lapset ry:n työntekijöitä perhehoidon tuen työssä. Malliin koottiin tiivis tietopaketti systeemisen asiakastyön lähtökohdista. Malli toteutettiin yhteistyökumppanin tarpeet huomioiden.
Opinnäytetyön tuotosta esiteltiin sen kehittelyvaiheessa kaksi kertaa yhteistyökumppanin henkilöstölle. Opinnäytetyön kohderyhmä pääsi antamaan palautetta ja kehitysehdotuksia opinnäytetyön kehittämisprosessin aikana. Saatu palaute oli positiivista sekä rakentavaa.