Vastuullisen ja kestävän kahvilan asiakasprofiilit : kyselytutkimus Lappeenrannan LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille
Karjalainen, Jenna (2025)
Karjalainen, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210962
Tiivistelmä
Kestävyys ja vastuullisuus ovat nykypäivänä nouseva trendi, joka vaikuttaa kuluttajien valintoihin sekä yritysten arvoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lappeenrannan LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden odotuksia Lappeenrantaan suunniteltavasta vastuullisesta ja kestävästä kahvilasta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee palvelumuotoilua, kahvilan toimintaympäristöä sekä vastuullisuuden ja kestävyyden käsitteitä. Toimintaympäristössä tarkastellaan suunniteltavan kahvilan sijainti, asiakaskunta sekä tuotteet ja niiden hinnoittelua. Vastuullisuuden ja kestävyyden käsitteet avataan ensisijaisesti kahvilan tuotteiden osalta, hyödyntäen myös 2025 ruokatrendejä ja Suomen ruokamatkailustrategiaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Lappeenrannan LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kysely oli avoinna 5.–14.3.2025, ja siihen vastasi 49 opiskelijaa. Kysely oli jaettu kolmeen osioon, jotka ovat taustatiedot, kestävyys ja vastuullisuus sekä tuotteet ja hinta. Kyselyn tulosten analysoinnilla, etsittiin yhdistäviä tekijöitä, joiden avulla muodostettiin kaksi asiakasprofiilia.
Molemmat asiakasprofiilit ovat kiinnostuneita kahvilan vastuullisuudesta ja kestävyydestä, mutta ne eivät ole kahvila valinnan kannalta merkittäviä tekijöitä. Tuotteiden osalta eniten kiinnostavat perinteiset kahvilatuotteet, mutta profiilien välillä ilmeni eroja niiden vastuullisuuteen ja kestävyyteen liittyvissä näkemyksissä. Molemmat profiilit kuluttavat suunnilleen saman verran rahaa kahviloissa ja olisivat myös valmiita maksamaan enemmän vastuullisista ja kestävistä tuotteista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee palvelumuotoilua, kahvilan toimintaympäristöä sekä vastuullisuuden ja kestävyyden käsitteitä. Toimintaympäristössä tarkastellaan suunniteltavan kahvilan sijainti, asiakaskunta sekä tuotteet ja niiden hinnoittelua. Vastuullisuuden ja kestävyyden käsitteet avataan ensisijaisesti kahvilan tuotteiden osalta, hyödyntäen myös 2025 ruokatrendejä ja Suomen ruokamatkailustrategiaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Lappeenrannan LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kysely oli avoinna 5.–14.3.2025, ja siihen vastasi 49 opiskelijaa. Kysely oli jaettu kolmeen osioon, jotka ovat taustatiedot, kestävyys ja vastuullisuus sekä tuotteet ja hinta. Kyselyn tulosten analysoinnilla, etsittiin yhdistäviä tekijöitä, joiden avulla muodostettiin kaksi asiakasprofiilia.
Molemmat asiakasprofiilit ovat kiinnostuneita kahvilan vastuullisuudesta ja kestävyydestä, mutta ne eivät ole kahvila valinnan kannalta merkittäviä tekijöitä. Tuotteiden osalta eniten kiinnostavat perinteiset kahvilatuotteet, mutta profiilien välillä ilmeni eroja niiden vastuullisuuteen ja kestävyyteen liittyvissä näkemyksissä. Molemmat profiilit kuluttavat suunnilleen saman verran rahaa kahviloissa ja olisivat myös valmiita maksamaan enemmän vastuullisista ja kestävistä tuotteista.