Päiväkodin eteistilat : tilasuunnitelma ja ohjeistus
Ahonen, Riina (2025)
Ahonen, Riina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311124
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli perehtyä päiväkodin eteistilojen toimintoihin ja tutkia, miten eteistiloista saataisiin toimivampia ja käyttäjiään palvelevia. Tutkimuksen kohteena oli myös eri käyttäjien huomioiminen suunnittelussa sekä päiväkodin eteistilojen merkitys pedagogisesta näkökulmasta tarkasteltuna. Opinnäytetyössä tutkittiin neljän Lahden kaupungin päiväkodin eteistiloja ja kartoitettiin niiden toimivuutta. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä tehtiin kyselyt varhaiskasvattajille ja huoltajille. Näiden lisäksi haastateltiin kahta vanhempaa, joiden lapset eivät olleet tutkimuksen kohteena olleissa päiväkodeissa.
Kaikista tutkimuksen kohteena olleista päiväkotien eteisistä löytyi kehitettävää, mutta myös toimivaksi todettuja ratkaisuja. Lapsen mittakaavan huomioiminen ja toimintojen oikeanlainen järjestäminen nousivat aineistosta kehitettävinä asioina. Tilojen selkeyttä ja säilytystilaa kaivattiin lisää ja myös viestintä ja sen huomioiminen tilasuunnittelussa nousi tärkeänä asiana aineistosta.
Aineiston analyysin pohjalta syntyi tilasuunnitelma päiväkodin eteistiloista, joihin kuuluvat kuraeteinen, aula sekä näiden yhteydessä olevat wc-tilat. Lopullisessa suunnitelmassa on avara ja suorakaiteenmuotoinen kuraeteinen, jonka yhteydessä on kuivaustila, henkilökunnan pukuhuone sekä pieni wc. Kalusteiden sijoittelussa on pyritty huomioimaan mahdollisimman hyvin lapsen mittakaava. Kuraeteisen jälkeen on aula, joka erottaa kaksi ryhmää toisistaan ja johdattaa yhteisiin tiloihin. Aulasta sekä ryhmätilasta on molemmilla ryhmillä pääsyt omiin wc-tiloihin. Näin risteävää liikennettä on pyritty vähentämään.
Päiväkotien pohjaan vaikuttavat monet eri tekijät, kuten tontin koko ja lapsiryhmien suunniteltu määrä, joten monistettavaa pohjaa on haastava luoda. Opinnäytetyön suunnitelmasta voi kuitenkin poimia uuden päiväkodin suunnitteluun erityisesti tilojen ja toimintojen sijainnit suhteessa toisiinsa sekä tilojen käyttäjien mittakaavat. The purpose of the study was to investigate the day-care center’s foyer area, and to study how these spaces could be made more functional and serve their users better. One particular interest was the different users of the foyer area and their inclusion in designing the space. Day-care center’s foyer area was also studied from a pedagogical point of view. For the purposes of the thesis, four day-care centers in the city of Lahti were examined. The research methods used were observation in the day-care centers and conducting surveys for the guardians of the children and early childhood educators. In addition to these methods, an interview for two parents, whose children were not in the examined day-care centers, was also conducted.
Areas of improvement were found in all day-care centers that were subjects of the study, but also solutions that were found to be functional. Attention to the physical scale of the children and the proper organization of activities emerged from the study material as aspects to be taken into consideration when designing a foyer space. Based on the study material, the foyer spaces need to be clearer and there was not enough storage space in many day-care center’s foyers. The need for more comprehensible communication between educators and the guardians of the children was also observed.
Based on the data analysis, a spatial plan was created. The plan includes a mudroom, a hall and toilet facilities. The mudroom is designed to be rectangular which makes the room easier to monitor. In the mudroom area, there is also a drying room for clothes, a dressing room for the staff and a small toilet. The placement of the furniture has been made to take the physical scale of children into account as much as possible. After the mudroom, a hall area separates the two groups of children and leads also to the common spaces. Both groups have their own toilets, but one of the toilets is larger and has room for a nursing table which the other group can also use when needed. Toilets can be accessed from the hall but also from the group room which facilitates the transitions during the day.
When designing a new day-care center, several factors must be considered, such as the planned size of the children’s groups and the plot of land. These factors, among others, influence the layout of the day-care center, making it challenging to create a reproducible design. To address this issue, several observations from the designed layout could be applied, including the physical scale of different users but also the different locations of functions and spaces in relation to each other.
Kaikista tutkimuksen kohteena olleista päiväkotien eteisistä löytyi kehitettävää, mutta myös toimivaksi todettuja ratkaisuja. Lapsen mittakaavan huomioiminen ja toimintojen oikeanlainen järjestäminen nousivat aineistosta kehitettävinä asioina. Tilojen selkeyttä ja säilytystilaa kaivattiin lisää ja myös viestintä ja sen huomioiminen tilasuunnittelussa nousi tärkeänä asiana aineistosta.
Aineiston analyysin pohjalta syntyi tilasuunnitelma päiväkodin eteistiloista, joihin kuuluvat kuraeteinen, aula sekä näiden yhteydessä olevat wc-tilat. Lopullisessa suunnitelmassa on avara ja suorakaiteenmuotoinen kuraeteinen, jonka yhteydessä on kuivaustila, henkilökunnan pukuhuone sekä pieni wc. Kalusteiden sijoittelussa on pyritty huomioimaan mahdollisimman hyvin lapsen mittakaava. Kuraeteisen jälkeen on aula, joka erottaa kaksi ryhmää toisistaan ja johdattaa yhteisiin tiloihin. Aulasta sekä ryhmätilasta on molemmilla ryhmillä pääsyt omiin wc-tiloihin. Näin risteävää liikennettä on pyritty vähentämään.
Päiväkotien pohjaan vaikuttavat monet eri tekijät, kuten tontin koko ja lapsiryhmien suunniteltu määrä, joten monistettavaa pohjaa on haastava luoda. Opinnäytetyön suunnitelmasta voi kuitenkin poimia uuden päiväkodin suunnitteluun erityisesti tilojen ja toimintojen sijainnit suhteessa toisiinsa sekä tilojen käyttäjien mittakaavat.
Areas of improvement were found in all day-care centers that were subjects of the study, but also solutions that were found to be functional. Attention to the physical scale of the children and the proper organization of activities emerged from the study material as aspects to be taken into consideration when designing a foyer space. Based on the study material, the foyer spaces need to be clearer and there was not enough storage space in many day-care center’s foyers. The need for more comprehensible communication between educators and the guardians of the children was also observed.
Based on the data analysis, a spatial plan was created. The plan includes a mudroom, a hall and toilet facilities. The mudroom is designed to be rectangular which makes the room easier to monitor. In the mudroom area, there is also a drying room for clothes, a dressing room for the staff and a small toilet. The placement of the furniture has been made to take the physical scale of children into account as much as possible. After the mudroom, a hall area separates the two groups of children and leads also to the common spaces. Both groups have their own toilets, but one of the toilets is larger and has room for a nursing table which the other group can also use when needed. Toilets can be accessed from the hall but also from the group room which facilitates the transitions during the day.
When designing a new day-care center, several factors must be considered, such as the planned size of the children’s groups and the plot of land. These factors, among others, influence the layout of the day-care center, making it challenging to create a reproducible design. To address this issue, several observations from the designed layout could be applied, including the physical scale of different users but also the different locations of functions and spaces in relation to each other.