Huolen puheeksi ottaminen varhaiskasvatuksessa : henkilökunnan kokemuksia ja näkemyksiä
Illman-Kyrklund, Nonna; Winberg, Anna (2025)
Illman-Kyrklund, Nonna
Winberg, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli huolen puheeksi ottaminen varhaiskasvatuksessa. Huolen puheeksi ottamisella tarkoitetaan tilannetta, jossa varhaiskasvatuksen ammattilainen keskustelee huoltajien kanssa lapseen tai perheeseen liittyvästä huolesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa ja ymmärrystä puheeksi ottamisen merkityksestä sekä sen mahdollisuuksista varhaiskasvatusympäristössä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia henkilöstöllä on huolen puheeksi ottamisesta ja miten se nähdään osana omaa työtä. Työelämäkumppanina toimi Porvoon kaupungin varhaiskasvatuspalvelut.
Tietoperustassa esiteltiin varhaiskasvatuksen tarkoitusta, varhaiskasvatuksen merkitystä yhteiskunnalle ja perheille, sekä sen roolia ennaltaehkäisevässä työssä. Tietoperustassa käsiteltiin myös kasvatusyhteistyötä ja perheiden kokonaisvaltaista huomiointia. Lopuksi perehdyttiin huolen heräämiseen ja huolen puheeksi ottamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkielmana. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, ja haastatteluaineistoa analysoitiin teoriaohjaavan analysointimenetelmän keinoin. Tuloksien perusteella puheeksi ottamisen kokemuksiin vaikuttavat useat taustatekijät, kuten yhteistyö perheiden kanssa, ammattilaisen omat vuorovaikutustaidot, mahdollisuus moniammatilliseen yhteistyöhön, sekä syy huolen puheeksi ottamiselle. Puheeksi ottaminen koetaan olennaisena ja merkityksellisenä osana omaa työtä, ja sen vaikuttamismahdollisuudet tunnistetaan.
Varhaiskasvatuksessa on tärkeää ylläpitää huolen puheeksi ottamiseen liittyvää ymmärrystä ja osaamista. Lapsen ja perheen kokonaisvaltaisen tuen toteutumisen kannalta olisi tärkeää kiinnittää entistä enemmän huomiota myös huoltajien voimavarojen tunnistamiseen ja niihin liittyvien huolenaiheiden puheeksi ottamiseen. Varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaaminen voi olla tärkeä huolen puheeksi ottamisen kokonaisuutta tukeva tekijä tulevaisuudessa.
Tietoperustassa esiteltiin varhaiskasvatuksen tarkoitusta, varhaiskasvatuksen merkitystä yhteiskunnalle ja perheille, sekä sen roolia ennaltaehkäisevässä työssä. Tietoperustassa käsiteltiin myös kasvatusyhteistyötä ja perheiden kokonaisvaltaista huomiointia. Lopuksi perehdyttiin huolen heräämiseen ja huolen puheeksi ottamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkielmana. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, ja haastatteluaineistoa analysoitiin teoriaohjaavan analysointimenetelmän keinoin. Tuloksien perusteella puheeksi ottamisen kokemuksiin vaikuttavat useat taustatekijät, kuten yhteistyö perheiden kanssa, ammattilaisen omat vuorovaikutustaidot, mahdollisuus moniammatilliseen yhteistyöhön, sekä syy huolen puheeksi ottamiselle. Puheeksi ottaminen koetaan olennaisena ja merkityksellisenä osana omaa työtä, ja sen vaikuttamismahdollisuudet tunnistetaan.
Varhaiskasvatuksessa on tärkeää ylläpitää huolen puheeksi ottamiseen liittyvää ymmärrystä ja osaamista. Lapsen ja perheen kokonaisvaltaisen tuen toteutumisen kannalta olisi tärkeää kiinnittää entistä enemmän huomiota myös huoltajien voimavarojen tunnistamiseen ja niihin liittyvien huolenaiheiden puheeksi ottamiseen. Varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaaminen voi olla tärkeä huolen puheeksi ottamisen kokonaisuutta tukeva tekijä tulevaisuudessa.