Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Järvenpään kaupungin opetushenkilöstön kokemuksia Kohtaamisen tueksi -toimintamallista

Källi, Enni; Ojennus, Liisa (2025)

 
Avaa tiedosto
Kalli_Ojennus.pdf (1.032Mt)
Lataukset: 


Källi, Enni
Ojennus, Liisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311141
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana Järvenpään kaupungin Puheeksi ottava kunta – hyvinvoivat perheet -hanketta. Hankkeen tavoite oli tukea järvenpääläisten lapsiperheiden hyvinvointia oikea-aikaisesti ja vahvistaa sekä edistää puheeksi ottamisen kulttuuria Järvenpäässä. Osana hanketta luotiin Kohtaamisen tueksi -toimintamalli, jonka avulla lasten ja perheiden tuen tarpeita tunnistetaan varhaisessa vaiheessa ja työntekijöillä on riittävästi osaamista sekä työkaluja kohtaamiseen, dialogiseen vuorovaikutukseen ja puheeksi ottamiseen.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Järvenpään kaupungin opetushenkilöstön kokemuksia huolen puheeksi ottamisen tueksi luodusta Kohtaamisen tueksi -toimintamallista. Tavoitteena oli kerätä tietoa toimintamallin hyödyistä ja lisätä tietoutta puheeksi oton tärkeydestä työskennellessä lasten, nuorten ja perheiden kanssa.

Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselynä, joka lähetettiin Järvenpään perusopetuksen opetushenkilöstölle. Kyselyllä selvitettiin millä tavoin toimintamalli on vaikuttanut puheeksi ottamiseen ja missä tilanteissa toimintamallista koetaan erityisesti olevan hyötyä. Tämä opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle tärkeää tietoa opetushenkilöstön Kohtaamisen tueksi -toimintamallin käyttökokemuksista ja näkemyksiä, siitä miten toimintamallia voisi kehittää jatkossa.

Teoriaohjaavan sisällönanalyysin pohjalta nousi esiin tärkeitä asioita toimintamallin käyttöön ja sen hyödyntämiseen työpaikalla liittyen. Tuloksista on havaittavissa suurta vaihtelevuutta esimerkiksi opetushenkilöstön valmiuksissa puheeksi ottamiseen ja toimintamallin hyödyntämisessä työpaikoilla. Pääosin toimintamallin koetaan olleen hyödyllinen ammattilaisille, mutta toimintamallin perehdytyksen ja koulutuksen koetaan jääneen puutteelliseksi, jolloin toimintamallinkin hyödyntäminen on jäänyt osalla vastaajista kokonaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste