Yrityksen sisäinen chatbot
Lukkari, Santeri (2025)
Lukkari, Santeri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411703
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa yrityksen sisäinen chatbot-pilotti, jonka tarkoituksena oli helpottaa työntekijöiden tiedonhakua muun muassa tuntikirjauksiin, työsuojeluun ja tietoturvaan liittyvissä asioissa. Projektin lähtökohtana oli tarve parantaa sisäistä viestintää ja tarjota nopea, käyttäjäystävällinen tapa löytää oikea tieto ilman manuaalista hakua dokumenteista tai intranetistä. Tavoitteena oli kehittää Proof of Concept -toteutus, joka integroitaisiin osaksi yrityksen toiminnanohjausjärjestelmää (ERP) ja toimisi alustana mahdolliselle laajemmalle käyttöönotolle.
Chatbot rakennettiin Microsoft Copilot Studion avulla, joka valittiin sen valmiin kielimallin ja helppokäyttöi-sen käyttöliittymän ansiosta. Chatbotin käyttöliittymä ja toiminnallisuus toteutettiin Visual Studio Codella HTML-, JavaScript- ja CSS-kielillä. Pilottiversio upotettiin osaksi yrityksen sisäistä verkkosivustoa Copilot Stu-dion tarjoamalla upotuskoodilla. Projektissa kiinnitettiin erityistä huomiota käyttöliittymän saavutettavuu-teen, mobiilitukeen, tietoturvaan sekä visuaaliseen yhdenmukaisuuteen yritysilmeen kanssa.
Testausvaiheessa chatbotin toiminta varmistettiin eri selain- ja laiteympäristöissä. Käyttö toteutettiin verk-kosivulle lisätyn painikkeen kautta, josta käyttäjä pääsee kirjautumaan sisään kuusinumeroisella koodilla. Chatbot vastaa käyttäjän kysymyksiin hyödyntäen sille ennalta syötettyä aineistoa, joka koostui yrityksen sisäisistä ohjeista ja asiakirjoista.
Jatkokehityksessä chatbotin lähtödataa on tarkoitus laajentaa lisäämällä useampia dokumentteja tai koko-naisia kansioita. Lisäksi suunnitelmissa on Single Sign-On (SSO) -toiminnallisuuden käyttöönotto, joka paran-taisi käyttäjäkokemusta poistamalla erillisen kirjautumistarpeen.
Chatbot rakennettiin Microsoft Copilot Studion avulla, joka valittiin sen valmiin kielimallin ja helppokäyttöi-sen käyttöliittymän ansiosta. Chatbotin käyttöliittymä ja toiminnallisuus toteutettiin Visual Studio Codella HTML-, JavaScript- ja CSS-kielillä. Pilottiversio upotettiin osaksi yrityksen sisäistä verkkosivustoa Copilot Stu-dion tarjoamalla upotuskoodilla. Projektissa kiinnitettiin erityistä huomiota käyttöliittymän saavutettavuu-teen, mobiilitukeen, tietoturvaan sekä visuaaliseen yhdenmukaisuuteen yritysilmeen kanssa.
Testausvaiheessa chatbotin toiminta varmistettiin eri selain- ja laiteympäristöissä. Käyttö toteutettiin verk-kosivulle lisätyn painikkeen kautta, josta käyttäjä pääsee kirjautumaan sisään kuusinumeroisella koodilla. Chatbot vastaa käyttäjän kysymyksiin hyödyntäen sille ennalta syötettyä aineistoa, joka koostui yrityksen sisäisistä ohjeista ja asiakirjoista.
Jatkokehityksessä chatbotin lähtödataa on tarkoitus laajentaa lisäämällä useampia dokumentteja tai koko-naisia kansioita. Lisäksi suunnitelmissa on Single Sign-On (SSO) -toiminnallisuuden käyttöönotto, joka paran-taisi käyttäjäkokemusta poistamalla erillisen kirjautumistarpeen.
