KEVYEN POLTTOÖLJYN KÄYTTÖMAHDOLLISUUDET KYMIJÄRVI 2-VOIMALAITOKSELLA
Tella, Tuomas (2015)
Tella, Tuomas
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504033915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504033915
Tiivistelmä
Toimeksiantaja on pyytänyt selvitystä kevyen polttoöljyn käyttömahdollisuudesta Kymijärvi 2 jätteenkaasutusvoimalaitoksella. Maakaasun toimittajan lopettaessa kaasun syöttämisen verkkoon voimalaitosta ei pystytä käynnistämään eikä sähköä tai lämpöä pystytä tuottamaan Lahden kaupungille eikä sähköverkon alueille. Onkin äärimmäisen tärkeää, että tällaisessa kriisitilanteessa on olemassa keino ajaa voimalaitosta toimi-tusvaikeuksista huolimatta.
Työssä tehdään alustava suunnitelma nykyisen maakaasujärjestelmän rinnalle tulevalle kevyen polttoöljyn järjestelmälle, jota voidaan ajaa kaikissa tilanteissa. Soihtu- ja sy-tytyspolttimissa öljykäyttö ei ole mahdollinen. Näille suunnitellaan propaanikäyttö, säiliö ja putkisto. Käynnistys- ja kuormapolttimeen suunnitellaan öljykäyttö ja uudelle öljysäiliölle, putkistolle, pumppuhuoneelle ja pumpuille tehdään alustava suunnitelma. Työssä tutkitaan myös polttoaineiden eroavaisuudet, sekä vaatimukset, joita polttoaineenvaihto tuo. Lopussa tiivistetään saadut tulokset ja tehdään yhteenveto suunnitellusta järjestelmästä.
Suunnitelman alustavuuden vuoksi järjestelmä on suunniteltu siten, että se olisi teknisesti ja turvallisuuden kannalta oikein suunniteltu. Taloudelliset seikat on rajattu toimeksiantajan pyynnöstä pois. Toimeksiantaja voi käyttää työtä omassa päätöksenteossaan ja selvitystyössään.
Työssä tehdään alustava suunnitelma nykyisen maakaasujärjestelmän rinnalle tulevalle kevyen polttoöljyn järjestelmälle, jota voidaan ajaa kaikissa tilanteissa. Soihtu- ja sy-tytyspolttimissa öljykäyttö ei ole mahdollinen. Näille suunnitellaan propaanikäyttö, säiliö ja putkisto. Käynnistys- ja kuormapolttimeen suunnitellaan öljykäyttö ja uudelle öljysäiliölle, putkistolle, pumppuhuoneelle ja pumpuille tehdään alustava suunnitelma. Työssä tutkitaan myös polttoaineiden eroavaisuudet, sekä vaatimukset, joita polttoaineenvaihto tuo. Lopussa tiivistetään saadut tulokset ja tehdään yhteenveto suunnitellusta järjestelmästä.
Suunnitelman alustavuuden vuoksi järjestelmä on suunniteltu siten, että se olisi teknisesti ja turvallisuuden kannalta oikein suunniteltu. Taloudelliset seikat on rajattu toimeksiantajan pyynnöstä pois. Toimeksiantaja voi käyttää työtä omassa päätöksenteossaan ja selvitystyössään.