Opas nuorelle : kuinka vahvistan itsetuntoa sekä kehitän tunne- ja elämäntaitoja?
Jääskö, Anu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää 16–17-vuotiaille nuorille suunnattu opas, joka tukee itsetunnon vahvistumista sekä tunne- ja elämäntaitojen kehittymistä. Oppaan tarkoituksena on lisätä nuorten hyvinvointia voimavaralähtöisesti sekä ennaltaehkäistä mielenterveysongelmia. Työelämäkumppanina toimi Tukivoima-hanke, jonka asiakasnuoret ja ammattilaiset ovat oppaan ensisijaisia käyttäjiä. Opasta tulevat mahdollisesti käyttämään työssään myös Tukivoima-hankkeen yhteistyökumppanit: Pirkanmaan hyvinvointialue, Diakonissalaitoksen Vamos!-toiminta sekä TampereMissio ry.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispohjaisena opinnäytetyönä. Työssä hyödynnettiin palvelumuotoilun näkökantoja sekä iteratiivista prosessia. Työelämäkumppanin toiveet ja palaute olivat keskeisessä roolissa oppaan kehityksessä. Visuaalinen ilme suunniteltiin yhtenäiseksi Tukivoima-hankkeen muiden materiaalien kanssa. Kehittämistyön tuloksena syntyi helposti lähestyttävä ja saavutettava sekä monipuolinen opas nuorille. Opas sisältää ajatonta tietoa itsetunnosta, tunteista ja elämäntaidoista sekä konkreettisia keinoja hyvinvoinnin tukemiseen arjessa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui nuoruuden kehitysvaiheen, itsetunnon, tunne- ja elämäntaitojen, mielenterveyden sekä hyvinvoinnin ympärille. Viitekehyksenä opinnäytetyössä toimivat positiivinen psykologia ja kognitiivinen käyttäytymisterapia, joiden mukaan pyritään vahvistamaan psyykkistä hyvinvointia tukevia toiminta- ja ajattelutapoja nuoren arjessa.
Johtopäätöksenä tultiin lopputulokseen, että oppaan sisältö tukee hyvin nuorten hyvinvointia sekä tarjoaa käytännöllisen työvälineen ammattilaisten käyttöön. Oppaalla on potentiaalia laajempaan käyttöön ja sitä voisi kehittää jatkossa esimerkiksi kohdentamalla sen eri ikäryhmille tai käyttötarkoituksiin. Jatkokehittäminen voisi mahdollistaa oppaan hyödyntämisen esimerkiksi muilla hyvinvointialueilla, nuorisojärjestöissä, erilaisissa nuoriso- tai perhepalveluissa sekä osana perusopetusta. Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa myös tutkia millaisia vaikutuksia oppaalla on sen käyttäjien hyvinvointiin, mielenterveyteen ja itsetuntoon.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispohjaisena opinnäytetyönä. Työssä hyödynnettiin palvelumuotoilun näkökantoja sekä iteratiivista prosessia. Työelämäkumppanin toiveet ja palaute olivat keskeisessä roolissa oppaan kehityksessä. Visuaalinen ilme suunniteltiin yhtenäiseksi Tukivoima-hankkeen muiden materiaalien kanssa. Kehittämistyön tuloksena syntyi helposti lähestyttävä ja saavutettava sekä monipuolinen opas nuorille. Opas sisältää ajatonta tietoa itsetunnosta, tunteista ja elämäntaidoista sekä konkreettisia keinoja hyvinvoinnin tukemiseen arjessa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui nuoruuden kehitysvaiheen, itsetunnon, tunne- ja elämäntaitojen, mielenterveyden sekä hyvinvoinnin ympärille. Viitekehyksenä opinnäytetyössä toimivat positiivinen psykologia ja kognitiivinen käyttäytymisterapia, joiden mukaan pyritään vahvistamaan psyykkistä hyvinvointia tukevia toiminta- ja ajattelutapoja nuoren arjessa.
Johtopäätöksenä tultiin lopputulokseen, että oppaan sisältö tukee hyvin nuorten hyvinvointia sekä tarjoaa käytännöllisen työvälineen ammattilaisten käyttöön. Oppaalla on potentiaalia laajempaan käyttöön ja sitä voisi kehittää jatkossa esimerkiksi kohdentamalla sen eri ikäryhmille tai käyttötarkoituksiin. Jatkokehittäminen voisi mahdollistaa oppaan hyödyntämisen esimerkiksi muilla hyvinvointialueilla, nuorisojärjestöissä, erilaisissa nuoriso- tai perhepalveluissa sekä osana perusopetusta. Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa myös tutkia millaisia vaikutuksia oppaalla on sen käyttäjien hyvinvointiin, mielenterveyteen ja itsetuntoon.