Uudistuva johtaminen teleoperaattoriympäristössä
Kangas, Janne (2025)
Kangas, Janne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411595
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, toteutuuko yrityksen strateginen tavoite olla paras paikka tehdä töitä ja oppia sekä voidaanko organisaation johtamista kehittää. Tavoitteina oli tarkastella, kuinka uudistuvaa johtamista käsitellään organisaatiossa, sekä voidaanko johtamista parantaa, kun sitä verrataan johtamisen teorioihin.
Tutkimuksessa kerättiin teoreettista viitekehystä johtamisen teorioista. Viitekehyksessä käsitellään valmentavaa ja tiedolla johtamista, muutosjohtamisen malleja sekä ketterän johtamisen perusteita. Tutkimusosiossa käytettiin määrällisenä tiedonkeruumenetelmänä kyselylomaketta. Osiota tukemaan järjestettiin fasilitoitu työpaja kohdeorganisaation asiantuntijoille. Työpajassa menetelminä käytettiin vapaamuotoista aivoriiheä ja SWOT-analyysin tekemistä kyselylomakkeen pohjalta luodusta johtamisen mallista. Työpajaa ja kyselytutkimusta täydentävää tietoa hankittiin havainnoimalla.
Tutkimuksen avulla selvitettiin kohdeorganisaation nykytilannetta johtamisen osalta muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksen lopputuloksena organisaatiolle luotiin uusi toimintamalli, jolla yrityksen johtamista voidaan kehittää ja parantaa. Study investigated whether the company's strategic goal of being the best place to work and learn is being realized, and whether the organization's management can be improved. The objectives were to examine how management is addressed within the organization and to assess how to enhance management practices in comparison to management theories.
The research gathered a theoretical framework based on management theories. The framework addressed executive coaching and data-driven management, change man-agement models and the fundamentals of agile leadership. A questionnaire was used as a quantitative data collection method in the research section. A facilitated workshop was organized for experts from the target organization to support the questionnaire. The workshop utilized brainstorming and SWOT analysis. Additional information was gathered through observation.
The study provided insights into the current state of management within the target or-ganization. As a result of the study, a new operational model was developed for the or-ganization, which can be used to enhance and improve the company's management practices.
Tutkimuksessa kerättiin teoreettista viitekehystä johtamisen teorioista. Viitekehyksessä käsitellään valmentavaa ja tiedolla johtamista, muutosjohtamisen malleja sekä ketterän johtamisen perusteita. Tutkimusosiossa käytettiin määrällisenä tiedonkeruumenetelmänä kyselylomaketta. Osiota tukemaan järjestettiin fasilitoitu työpaja kohdeorganisaation asiantuntijoille. Työpajassa menetelminä käytettiin vapaamuotoista aivoriiheä ja SWOT-analyysin tekemistä kyselylomakkeen pohjalta luodusta johtamisen mallista. Työpajaa ja kyselytutkimusta täydentävää tietoa hankittiin havainnoimalla.
Tutkimuksen avulla selvitettiin kohdeorganisaation nykytilannetta johtamisen osalta muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksen lopputuloksena organisaatiolle luotiin uusi toimintamalli, jolla yrityksen johtamista voidaan kehittää ja parantaa.
The research gathered a theoretical framework based on management theories. The framework addressed executive coaching and data-driven management, change man-agement models and the fundamentals of agile leadership. A questionnaire was used as a quantitative data collection method in the research section. A facilitated workshop was organized for experts from the target organization to support the questionnaire. The workshop utilized brainstorming and SWOT analysis. Additional information was gathered through observation.
The study provided insights into the current state of management within the target or-ganization. As a result of the study, a new operational model was developed for the or-ganization, which can be used to enhance and improve the company's management practices.
