Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten osallistaminen kirjaston kehittämistyössä

Havu, Ilona (2025)

 
Avaa tiedosto
Havu_Ilona.pdf (26.17Mt)
Lataukset: 


Havu, Ilona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411596
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Hämeenlinnan kirjaston toimeksiantona vastauksena kirjaston tarpeeseen lisätä lasten ja nuorten osallistamista palveluiden kehittämisessä. Työn päätavoitteena oli saada lasten ääni kuuluviin ja vaikuttaa kirjaston kehittämistyöhön heidän näkemyksiään hyödyntämällä.

Kehitystehtävän kohderyhmäksi rajattiin yhdessä kirjaston kanssa peruskoulun 1–6-luokkalaiset (7–12-vuotiaat). Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin, joissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja muotoiluprosessia. Aineiston keruuseen käytettiin teemahaastatteluja, vertailututkimusta eri kirjastojen toiminnasta sekä neljän työpajan sarjaa Ortelan koulussa, joissa lapset saivat luovin menetelmin tuoda esiin näkemyksiään ja ideoitaan.

Kerätystä aineistosta muodostettiin käyttäjäprofiilit, joiden perusteella lapset jaettiin kolmeen ryhmään: kirjaston vakituisiin kävijöihin, vielä tutustuviin ja uuden äärellä oleviin käyttäjiin. Tulosten pohjalta tunnistettiin viisi keskeistä kehittämiskohdetta: kirjaston palveluiden viestintä, yhteistyö eri toimijoiden kanssa, yhteisöllisyyden edistäminen, henkilökunnan lähestyttävyyden helpottaminen sekä varhaisnuorten väliinputoamisen estäminen. Kirjaston kanssa käytävien keskustelujen seurauksena työssä päätettiin keskittyä erityisesti varhaisnuorten väliinputoamisen estämiseen. Lopputuloksena syntyi konsepti, jossa on suunniteltu oleskelu- ja lukunurkkaukset, joissa hyödynnetään lasten ideoita ja ajatuksia koko prosessin ajalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste