Lapsen tasa-arvoinen kohtaaminen : tietopaketti varhaiskasvattajille
Harjula, Minna; Säkkinen, Mia (2025)
Harjula, Minna
Säkkinen, Mia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411713
Tiivistelmä
Laadukas varhaiskasvatus rakentuu tasa-arvoisesta- ja yhdenvertaisesta kohtaamisesta lasten ja perheiden kanssa. Jokainen lapsi tulee nähdä ainutlaatuisena yksilönä erityispiirteineen, mikä vaatii kasvattajilta sensitiivistä kohtaamista, myönteistä asennetta sekä myös teoriaan pohjautuvaa tietoa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli avata tasa-arvoisen kohtaamisen näkökulmia sekä vahvistaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaamista. Teemoiksi valittiin sukupuolisensitiivisyys, kehotunnekasvatus, leikki- ja oppimisympäristöt sekä etnisyys, kieli ja kulttuuri. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Lahden kaupungin varhaiskasvatuspalvelut.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tarkoituksena oli luoda varhaiskasvatushenkilöstön sähköisille sivuille tietopaketti aiheesta. Teoriatiedon lisäksi hyödynsimme Learning cafe- menetelmän tuloksia tuotoksen sisällöllisessä toteutuksessa. Tämä toteutettiin varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalle.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli avata tasa-arvoisen kohtaamisen näkökulmia sekä vahvistaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaamista. Teemoiksi valittiin sukupuolisensitiivisyys, kehotunnekasvatus, leikki- ja oppimisympäristöt sekä etnisyys, kieli ja kulttuuri. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Lahden kaupungin varhaiskasvatuspalvelut.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tarkoituksena oli luoda varhaiskasvatushenkilöstön sähköisille sivuille tietopaketti aiheesta. Teoriatiedon lisäksi hyödynsimme Learning cafe- menetelmän tuloksia tuotoksen sisällöllisessä toteutuksessa. Tämä toteutettiin varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalle.