Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Viiksenmitta : lautapelikonseptin kuvittaminen

Toivonen, Riku (2025)

 
Avaa tiedosto
toivonen_riku.pdf (9.238Mt)
Lataukset: 


Toivonen, Riku
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411721
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa pelikorttikuvituksia yli 6-vuotiaiden lasten lautapelikonseptiin. Konseptin kautta tuli tarkastella kuvituksen merkitystä lautapeleissä ja sitä, millainen kuvitus soveltuisi eri ikäryhmille.

Suunnittelun taustalla toimi tutustuminen lautapelaamiseen, pelien ominaisuuksiin ja kuvituksen tehtäviin. Konseptille keskeistä pohjaa muodostivat kohderyhmään tutustuminen ja konseptin innoittajapelin, Wingspanin, esittely. Vertailuanalyysin kautta tutkittiin jo olemassa olevia lautapelejä, joista on olemassa omat versiot niin aikuisille kuin myös lapsille. Kuvitusten eroja ja yhtäläisyyksiä tarkastelemalla huomattiin, että vanhemmille suunnatuilla peleillä oli samankaltaisia visuaalisia piirteitä. Lasten versiossa sen sijaan tyylien kirjo oli laaja.

Produktion suunnitteluprosessi alkoi Viiksenmitta-lautapelin esittelyllä, ja pelin komponenteille luotiin havainnollistavat luonnokset. Pelikortteja varten toteutettiin 15 erilaista eläinkuvitusta. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että lautapeliä on mahdollista kuvittaa tavalla, joka noudattaa sekä aikuisille että lapsille mieluisiksi miellettyjä tyylejä. Tästä huolimatta lautapelit ja niiden pelaajat hyötyvät kuvittamisen monipuolisuudesta ja kokeellisuudesta.
 
The aim of this thesis was to actualize the playing card illustrations for the board game concept for children over 6 years old. The concept was to explore the importance of illustration in board games and what kind of illustration would be suitable for different age groups.

The design was outlined by a study of board gaming, the characteristics of the games and the role of illustration. A key basis for the concept was to get to know the target group and to introduce Wingspan, the game that inspired the concept. Through a benchmarking, existing board games were studied, with versions for adults and children. By looking at the differences and similarities between the illustrations, it was found that the games aimed at adults had similar visual characteristics. The children’s version, on the other hand, had a wide range of styles.

The production design process started with the presentation of the Whiskerspan board game, and illustrative sketches of the game components were created. For the game cards, 15 different animal designs were created. The results show that it is possible to illustrate a board game in a way that follows styles that appeal to both adults and children. Still, board games and their players benefit from the versatility and experimentation of illustration.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste