Tampere's competitiveness as a congress city
Zouane, Ali (2025)
Zouane, Ali
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512183
Tiivistelmä
Kongressimatkailu on merkittävä osa matkailua, koska se tuo alueelle näkyvyyttä ja taloudellista hyötyä. Tämän työn tarkoituksena on tutkia Tampereen kilpailukykyä kongressikaupunkina vertailemalla Tampereen, Jyväskylän, Helsingin ja Oulun matkailustrategioita. Työssä tutkitaan kyseisten kaupunkien vetovoimatekijöitä ja kehittämiskohteita. Tarkemmin keskityttiin Tampereen markkinointiin ja erityisesti Tampere Convention Bureaun rooliin ja kongressimatkailun vaikutuksiin kaupungissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston analyysi tehtiin eri teemojen avulla. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että Tampereen markkinointi kongressikaupunkina on vahvaa, koska kaupungilla on vuosien kokemus tapahtumien järjestämisestä. Tampere on vetovoimainen kaupunki, jolla on hyvät edellytykset kongressien järjestämiseen, mutta suurimmat kongressit päätyvät pääkaupunkiseudulle. Tutkimuskohteena oli Tampereen kaupunki kokonaisuutena. Kongressitoiminnan kannalta tärkeimpiä seikkoja ovat paikan tarjoamat kongressitilat ja -palvelut, hyvät liikenneyhteydet sekä infrastruktuuri ja majoituspalvelut. Congress tourism is a significant part of tourism because it brings visibility and economic benefits to the region. The purpose of this work is to investigate Tampere's competitiveness as a congress city by comparing the tourism strategies of Tampere, Jyväskylä, Helsinki and Oulu. The thesis investigates the attraction factors and development targets of the cities in question. The focus was more closely on the marketing of Tampere and in particular the role of the Tampere Convention Bureau and the effects of congress tourism on the city. The research was carried out as a qualitative study. The analysis of the data was done using different themes. As a result of the research, it was found that Tampere's marketing as a congress city is strong because the city has many years of experience in organizing events. Tampere is an attractive city with good facilities for organizing congresses, but the largest congresses end up in the capital region. The research target was the city of Tampere as a whole. The most important aspects of congress activities are the congress facilities and services offered by the place, good transport connections, and infrastructure and accommodation services.