Palvelujen esilletuonti Pelsu.fi -verkkosivustolla — Case Caverion Suomi Oy
Leinonen, Julia; Mattsson, Tiia; Pokkinen, Petra; Saanio, Joel (2025)
Leinonen, Julia
Mattsson, Tiia
Pokkinen, Petra
Saanio, Joel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512106
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Caverion Suomi Oy:n kanssa. Tavoitteena oli kehittää Caverionin ylläpitämän Pelsu–verkkosivuston käyttäjäystävällisyyttä, päivittää sen visuaalista ulkoasua ja erityisesti tuoda Pelsun palvelut kattavasti ja selkeästi esille. Tuloksena tavoiteltiin parantunutta asiakaskokemusta verkkosivustolla.
Kehittämistyö toteutettiin nopealla aikataululla viisipäiväisen Design Sprint –työpajan aikana, jolloin ideoitiin ja luotiin uudistetun verkkosivuston prototyyppi, testattiin sen toimivuutta ja lopuksi esiteltiin konsepti ja prototyyppi toimeksiantajalle. Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun ja Design Sprintin keskeisiä menetelmiä huomioiden kokonaisvaltainen asiakaskokemus ja käyttäjäystävällisyys digitaalisen palvelun kehittämisessä.
Keskeisimmät työssä käytetyt menetelmät olivat benchmarking, asiakaskysely, luovat ideointimenetelmät ja prototyyppi. Asiakasymmärrystä rakennettiin kyselyn ja toimeksiantajan kanssa tehtyjen sparrauksien avulla. Design Sprintille ominaisilla luovilla ideointimenetelmillä ja vertailemalla kilpailijoiden verkkosivustoja benchmarkingin keinoin saatiin ratkaisuehdotuksia, joista luotiin lopullinen konsepti ja testattava prototyyppi. Prototyyppiä ehdittiin testaamaan sprinttiviikon aikana ja testauksen tulosten perusteella sitä vielä kehitettiin eteenpäin.
Pitchauksesta ja prototyypin testauksesta saadun palautteen perusteella kehittämistyön tavoitteessa onnistuttiin. Prototyyppi sai hyvää palautetta selkeydestään ja asiakaskokemusta parantavista ominaisuuksistaan. Sprinttiviikon jälkeen arvioitiin vielä kehittämistyön hyötyjä toimeksiantajalle ja jatkokehittämisideoita.
Kehittämistyö toteutettiin nopealla aikataululla viisipäiväisen Design Sprint –työpajan aikana, jolloin ideoitiin ja luotiin uudistetun verkkosivuston prototyyppi, testattiin sen toimivuutta ja lopuksi esiteltiin konsepti ja prototyyppi toimeksiantajalle. Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun ja Design Sprintin keskeisiä menetelmiä huomioiden kokonaisvaltainen asiakaskokemus ja käyttäjäystävällisyys digitaalisen palvelun kehittämisessä.
Keskeisimmät työssä käytetyt menetelmät olivat benchmarking, asiakaskysely, luovat ideointimenetelmät ja prototyyppi. Asiakasymmärrystä rakennettiin kyselyn ja toimeksiantajan kanssa tehtyjen sparrauksien avulla. Design Sprintille ominaisilla luovilla ideointimenetelmillä ja vertailemalla kilpailijoiden verkkosivustoja benchmarkingin keinoin saatiin ratkaisuehdotuksia, joista luotiin lopullinen konsepti ja testattava prototyyppi. Prototyyppiä ehdittiin testaamaan sprinttiviikon aikana ja testauksen tulosten perusteella sitä vielä kehitettiin eteenpäin.
Pitchauksesta ja prototyypin testauksesta saadun palautteen perusteella kehittämistyön tavoitteessa onnistuttiin. Prototyyppi sai hyvää palautetta selkeydestään ja asiakaskokemusta parantavista ominaisuuksistaan. Sprinttiviikon jälkeen arvioitiin vielä kehittämistyön hyötyjä toimeksiantajalle ja jatkokehittämisideoita.