Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva
Hickman, Jasmin; Teiniranta, Hanna (2025)
Hickman, Jasmin
Teiniranta, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051511952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051511952
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvaa. Tavoitteena oli koota tietoa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta. Opinnäytetyö toteutettiin Keravan kaupungin päiväkodeille. Tutkimusluvan myönsi Keravan kaupunki.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen ja päivähoidon historiasta ja sen kehittymisestä nykypäivään. Lisäksi tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kelpoisuuksia ja työnkuvia sekä varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaamista. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Teemoina olivat varhaiskasvatuksen sosionomin tyypillinen työpäivä, roolit ja vastuualueet tiimissä sekä varhaiskasvatuksen kehitys ja tulevaisuus.
Tuloksissa esitellään varhaiskasvatuksen sosionomin tyypillistä työpäivää ja osaamista sekä tulevaisuuden näkökulmia. Varhaiskasvatuksen sosionomin työtehtävät koostuvat kasvatusyhteistyöstä ja perheiden tukemisesta sekä moniammatillisesta yhteistyöstä ja palveluohjauksesta. Lisäksi sosionomi on sosiaalipedagogiikan asiantuntija varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisessa näyttäytyy tiedonvälittäjän rooli ja vuorovaikutustaidot kohdatessa lapsia, perheitä ja henkilöstöä. Varhaiskasvatuksen sosionomit toivovat, että tulevaisuudessa muu henkilöstö ja yhteistyötahot olisivat tietoisia varhaiskasvatuksen sosionomin työtehtävistä ja roolista.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää selventämään työtehtäviä ja osaamista sekä uusille että kokeneille varhaiskasvatuksen sosionomeille. Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää pohjana, miten henkilöstölle kerrotaan varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisesta ja työtehtävistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen ja päivähoidon historiasta ja sen kehittymisestä nykypäivään. Lisäksi tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kelpoisuuksia ja työnkuvia sekä varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaamista. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Teemoina olivat varhaiskasvatuksen sosionomin tyypillinen työpäivä, roolit ja vastuualueet tiimissä sekä varhaiskasvatuksen kehitys ja tulevaisuus.
Tuloksissa esitellään varhaiskasvatuksen sosionomin tyypillistä työpäivää ja osaamista sekä tulevaisuuden näkökulmia. Varhaiskasvatuksen sosionomin työtehtävät koostuvat kasvatusyhteistyöstä ja perheiden tukemisesta sekä moniammatillisesta yhteistyöstä ja palveluohjauksesta. Lisäksi sosionomi on sosiaalipedagogiikan asiantuntija varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisessa näyttäytyy tiedonvälittäjän rooli ja vuorovaikutustaidot kohdatessa lapsia, perheitä ja henkilöstöä. Varhaiskasvatuksen sosionomit toivovat, että tulevaisuudessa muu henkilöstö ja yhteistyötahot olisivat tietoisia varhaiskasvatuksen sosionomin työtehtävistä ja roolista.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää selventämään työtehtäviä ja osaamista sekä uusille että kokeneille varhaiskasvatuksen sosionomeille. Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää pohjana, miten henkilöstölle kerrotaan varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisesta ja työtehtävistä.