Koulutuswebinaarit B2B-ympäristössä : digitaalinen mahdollisuus tapahtuma-alalla
Kaskinen, Emma (2025)
Kaskinen, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051512141
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin koulutuswebinaarien merkitystä B2B-ympäristössä tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuksessa tarkasteltiin webinaarien vaikutuksia tapahtumatuotannon käytäntöihin, B2B-viestintään ja asiakkuuksien kehittämiseen digitaalisessa toimintaympäristössä. Ääni kantaa -webinaarisarja analysoitiin monimenetelmällisesti hyödyntäen osallistuvaa havainnointia, dokumenttianalyysiä ja osallistujakyselyä.
Tutkimuksen perusteella koulutuswebinaarit mahdollistavat laajan saavutettavuuden, joustavan osallistumisen ja kustannustehokkaan viestinnän. Haasteiksi tunnistettiin tekniset ongelmat, rajallinen vuorovaikutus ja pedagogisen suunnittelun puutteet. Ääni kantaa -sarjassa saavutettavuus ja asiantunteva sisältö nousivat vahvuuksiksi, kun taas vuorovaikutuksen kehittämiseen ja teknisen laadun parantamiseen löytyi kehitystarpeita.
Tulosten perusteella koulutuswebinaarit vahvistuvat jatkossa keskeiseksi osaksi B2B-organisaatioiden viestintä- ja koulutusstrategioita. Vaikuttava toteutus edellyttää systemaattista suunnittelua, teknistä laatua ja osallistujalähtöistä vuorovaikutusta. Webinaarien käyttöä suositellaan laajennettavaksi myös työhyvinvoinnin ja jatkuvan oppimisen tukemiseen organisaatioissa.
Tutkimuksen perusteella koulutuswebinaarit mahdollistavat laajan saavutettavuuden, joustavan osallistumisen ja kustannustehokkaan viestinnän. Haasteiksi tunnistettiin tekniset ongelmat, rajallinen vuorovaikutus ja pedagogisen suunnittelun puutteet. Ääni kantaa -sarjassa saavutettavuus ja asiantunteva sisältö nousivat vahvuuksiksi, kun taas vuorovaikutuksen kehittämiseen ja teknisen laadun parantamiseen löytyi kehitystarpeita.
Tulosten perusteella koulutuswebinaarit vahvistuvat jatkossa keskeiseksi osaksi B2B-organisaatioiden viestintä- ja koulutusstrategioita. Vaikuttava toteutus edellyttää systemaattista suunnittelua, teknistä laatua ja osallistujalähtöistä vuorovaikutusta. Webinaarien käyttöä suositellaan laajennettavaksi myös työhyvinvoinnin ja jatkuvan oppimisen tukemiseen organisaatioissa.
