Vaikuttavan omnichannel-strategian kehittäminen kansainväliselle urheilukilpailulle : case World’s Strongest Soldier
Dillström, Charlotta (2025)
Dillström, Charlotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612340
Tiivistelmä
Brändin viestiminen ja markkinointi saavutettavasti ja vaikuttavasti on digitalisoituneilla nykymarkkinoilla haastavaa. Digitaalinen omnichannel-markkinointistrategia on yritysten moderni ratkaisu pyrkiä olemaan läsnä ja palvelemaan asiakkaita kaikissa kanavissa. Kyse ei ole kuitenkaan kaikkien mahdollisten kanavien pyörittämisestä, vaan yritysten tulisi tavoiteasetannan ja resurssiensa arvioinnin kautta määrittää itselleen oikeat kanavat. Lisäksi on huomioitava kohderyhmän tarpeet ja kiinnostuksen kohteet, niin kanavavalinnassa kuin sisällön tuottamisessakin. Kaikkien kanavien sisältöjen tulee olla kohderyhmälleen saavutettavissa ja sen oltava heille kiinnostavaa ja samaistuttavaa. Sisältöjen tulee sitouttaa heitä vuorovaikutuksen, inklusiivisuuden ja interaktiivisuuden kautta sekä pyrkiä tuottamaan näille positiivinen tunne- ja muistijälki.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämistyön toimeksiantona oli tutkia onnistuneen omnichannel-kokemuksen ominaisuuksia ja siihen vaikuttavia markkinoinnin ja viestinnän keinoja vaikuttamisen psykologian kautta. Toimeksiantajan ensisijaisena kohderyhmänä ovat ammattisotilaat, joiden kiinnostuksen kohteita ja vaikuttamisen mahdollisuuksia tutkittiin kirjallisuuden, aiemman tutkimustiedon ja kohderyhmätutkimuksen keinoin. Kehittämistyö tarjosi toimeksiantajalle kattavan suunnitelman vaikuttavan omnichannel-strategian laatimiseksi, ja sen kohderyhmän saavuttamiseksi sekä sitouttamiseksi.
Omnichannel-strategia ei ole pelkkä markkinointistrategia vaan se on kokonaisvaltainen liiketoimintastrategia, jonka johtaminen on matriisiorganisaatiota muistuttava instituutio. Vaikka tunnejäljen luominen asiakkaalle määrittääkin brändiin koetun heijastusvaikutuksen, edellytysten tunnejäljen luomiselle ja vaikuttavien kanavasisältöjen täytyy olla kunnossa yrityksen operatiivisesta rungosta, digitaalisesta palvelutarjoomasta ja kyvykkyyksistä lähtien.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämistyön toimeksiantona oli tutkia onnistuneen omnichannel-kokemuksen ominaisuuksia ja siihen vaikuttavia markkinoinnin ja viestinnän keinoja vaikuttamisen psykologian kautta. Toimeksiantajan ensisijaisena kohderyhmänä ovat ammattisotilaat, joiden kiinnostuksen kohteita ja vaikuttamisen mahdollisuuksia tutkittiin kirjallisuuden, aiemman tutkimustiedon ja kohderyhmätutkimuksen keinoin. Kehittämistyö tarjosi toimeksiantajalle kattavan suunnitelman vaikuttavan omnichannel-strategian laatimiseksi, ja sen kohderyhmän saavuttamiseksi sekä sitouttamiseksi.
Omnichannel-strategia ei ole pelkkä markkinointistrategia vaan se on kokonaisvaltainen liiketoimintastrategia, jonka johtaminen on matriisiorganisaatiota muistuttava instituutio. Vaikka tunnejäljen luominen asiakkaalle määrittääkin brändiin koetun heijastusvaikutuksen, edellytysten tunnejäljen luomiselle ja vaikuttavien kanavasisältöjen täytyy olla kunnossa yrityksen operatiivisesta rungosta, digitaalisesta palvelutarjoomasta ja kyvykkyyksistä lähtien.