Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Testauspalvelun saavutettavuuden kehittäminen palvelumuotoilun avulla : case Food Pilot Plant

Niilo, Carolina (2025)

 
Avaa tiedosto
Niilo_Carolina.pdf (1.170Mt)
Lataukset: 


Niilo, Carolina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612420
Tiivistelmä
Työssä on tutkittu viljaklusterin pilot plant, palvelun parempaa saavutettavuutta. Food Pilot Plant tarjoaa palvelua elintarvikealan testauksille ja tuotekehitykselle Lahden kampuksella. Toive hankkeella oli lisätä palvelumuotoilulla kehittämistyötä.

Tutkimustyön pohjana ja aineistona toimi työpajan muistio. Työkaluina tutkimuksessa ja kehittämisessä toimi työpaja, affinity diagrammi, palvelupolun kartoitus, design draivereiden kokoaminen ja asiakasprofiilien luonti. Nämä palvelumuotoilun tyypilliset menetelmät kerätä tietoa auttoivat asiakasymmärryksen keräämisessä.

Kehityksen kohde ei tullut suoraan toimeksiantajalta, vaan se rajautui työpajan pohjalta suunnitellun palvelupolun avulla. Kehittämisen kohde keskittyi palvelun saavutettavuuteen. Siihen miten asiakas saa helpommin tietoa yrityksestä ja olisi halukkaampi tehdä yhteistyötä kyseisen hankkeen kanssa.

Tutkimus osoitti kehityksen kohteita hankkeen saavutettavuudessa. Työkalujen avulla syvennyttiin asiakasymmärrykseen ja sitä kautta selvisi asiakkaan turhauttava palvelupolun hankaluus. Näin syntyi kehittämisideoita, jotka keskittyvät palvelun saavutettavuuden kehittämiseen. Näihin kuului sisältömarkkinointia, showroomin käytön tehostamista ja kurssien yhdistäminen Food Pilot Plantin tarjoamiin tiloihin.
 
This thesis case is about improving accessibility of the pilot plant of the grain cluster’s service. The Food Pilot Plant provides services for food industry testing and product development at Lahti campus.

The research in this thesis was based on notes from the workshop this company hosted. The tools used in the research included the basic service designing tools. Those consisted of workshops, service pathing, design drivers and customer profiles. These methods helped in collecting information and understanding customer experience.

The focus of the development ideas was accessibility of the service, which was determined based on the service path. The point of enhancing accessibility was to make the service more interesting and wanted by the customers.

The customer understanding was main priority in this research. Using the service design tools deepened understanding of customers. It revealed the difficult and frustrating service path. This led to the development ideas in this case which consisted of content marketing, enhancing the use of their showroom and integrating courses with the facilities offered by Food Pilot Plant.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste