Pre-production scoring in film : how pre-production scoring facilitates the production process
Holmström, Ville (2025)
Holmström, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612706
Tiivistelmä
Elokuvamusiikilla on keskeinen rooli elokuvan emotionaalisen ja narratiivisen kokemuksen muovaamisessa. Perinteisesti säveltäjät luovat musiikin jälkituotantovaiheessa, kun visuaaliset elementit ovat jo pitkälti valmiit. Tämä opinnäyte tutkii kuitenkin vaihtoehtoista lähestymistapaa: esituotantovaiheen säveltämistä. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikin säveltämistä ennen kuvausten alkamista, käyttäen lyhytelokuvaa Sellout tapaustutkimuksena. Työssä käsitellään elokuvamusiikin historiaa, säveltäjän roolia ja tehokkaiden musiikkisävellysten luomiseen käytettyjä tekniikoita. Tämä opinnäyte tutkii, kuinka esituotantovaiheen säveltäminen voi vaikuttaa elokuvantekoon, aina näyttelijäsuorituksista leikkauspäätöksiin. Sellout-elokuvan sävellysprosessin kuvauksen kautta tutkimus tuo esiin varhaisen säveltämisen edut, kuten taiteellisen yhtenäisyyden ja paremman yhteistyön eri osastojen välillä. Mahdolliset haitat, kuten luovat rajoitukset ja joustavuuden puute, otetaan myös huomioon. Tulokset viittaavat siihen, että esituotantovaiheen säveltäminen voi tarjota varteenotettavan vaihtoehdon perinteisille menetelmille, erityisesti itsenäisille elokuville, joilla on rajalliset resurssit. Vaikka menetelmä ei ole yleisesti sovellettavissa, se antaa elokuvantekijöille lisätyökalun tarinankerronnan vahvistamiseen