Varhaiskasvatus lapsen mielenterveyden tukijana - kasvattajien kokemuksia mielenterveyden tukemisesta
Kemppainen, Juuli; Juntunen, Vilma (2025)
Kemppainen, Juuli
Juntunen, Vilma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051812964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051812964
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja ajatuksia Kajaanin varhaiskasvatuksen työntekijöillä on lasten mielenterveyden tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Toimeksiantajamme oli Kajaanin kaupungin varhaiskasvatus. Tavoitteena oli tuoda esiin varhaiskasvatuksen roolia lasten mielenterveyden tukijana, sekä tuoda esiin mahdollisia kehittämistarpeita. Mielenterveyden tukemisella on iso rooli lapsen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja kehityksessä ja tutkimuksen avulla tuotiin esille sitä, miten ja millaisilla menetelmillä varhaiskasvatuksen työntekijät tukevat lasten mielenterveyttä ja mitä he ajattelevat mielenterveyden tukemisesta varhaiskasvatuksessa osana työtään. Tietoperusta koostuu lasten mielenterveydestä ja sen tukemisesta, sekä varhaiskasvatuksesta ja sen roolista lasten mielenterveyden tukijana. Tutkimuskysymyksemme oli: Millaisia kokemuksia työntekijöillä on lasten mielenterveyden tukemisesta työssään varhaiskasvatuksessa? Tutkimus oli laadullinen ja käsitteli sitä, miten ja millaisissa tilanteissa mielenterveyden tukeminen näkyy varhaiskasvatuksen arjessa ja miten työntekijät kokevat mielenterveyden tukemisen omassa työssään. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin Kajaanin varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Kysely oli anonyymi ja sisälsi kuusi avointa kysymystä. Vastauksia tuli yhteensä 16 ja vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tämän tutkimuksen tuloksena muodostui kuusi kasvattajien kokemuksia ja ajatuksia kuvaavaa yläluokkaa. Luokat ovat turvallisuudentunne, läsnäolo, tunteet ja taidot, varhaiskasvatuksen arki ja toiminta, kasvattajien merkitys lasten tukena, sekä yhteistyö varhaiskasvatuksessa. Työntekijät tunnistavat työssään käyttämiä menetelmiä ja kokevat esimerkiksi läsnäolon, turvallisuuden ja lapsille opetettavien taitojen olevan suuresti yhteydessä mielenterveyden tukemiseen. Tunteet ja tunnetaidot koetaan merkittäväksi osaksi mielenterveyden tukemista. Aihe koetaan tärkeäksi. Mielenterveyttä osataan tukea lapsen ikätasoon ja kehitykseen nähden sopivalla tavalla ja käyttää monipuolisesti eri menetelmiä. Työntekijät kokevat myös, että mielenterveyden tukeminen on vahvasti osa varhaiskasvatuksen toimintaa ja päiväkodin arkea. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle Kajaanin varhaiskasvatuksen roolista ja tilasta lasten mielenterveyden tukijana. Lähes kaikki vastaajat toivoivat lisätietoa tai -koulutusta aiheeseen liittyen. Jatkotutkimuksena voisi tutkia, onko esimerkiksi koulutustaustalla yhteyttä mielenterveyden tukemiseen. Työntekijät toivoivat lisätietoa ja -koulutusta, joten Kajaanin varhaiskasvatukseen voisi myös kehittää oppaan lasten mielenterveydestä ja sen tukemisesta.