Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ihanteellisen asiakasprofiilin (ICP) merkitys SaaS-myynnin menestyksessä : kohdennetun SaaS-myynnin perusta : ICP

Mero, Joel (2025)

 
Avaa tiedosto
Mero_Joel.pdf (1.164Mt)
Lataukset: 


Mero, Joel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612671
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin ihanteellisen asiakasprofiilin (ICP) merkitystä SaaS-myynnin menestyksessä. SaaS-liiketoiminnan kilpailun kiristyessä ja asiakashankinnan kustannusten noustessa tehokas kohdentaminen oikeisiin, potentiaalisimpiin asiakkaisiin, on yhä tärkeämpää. Työn tavoitteena oli selvittää, miten ICP:n tunnistaminen ja jalkauttaminen vaikuttavat SaaS-yritysten myyntitoimintaan ja sitä kautta liiketoiminnan menestykseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla kolmesta SaaS-yrityksestä. Haastateltavat edustavat myynnin johtotehtäviä ja liiketoiminnan kehitystä, ja heillä on käytännön kokemusta ihanteellisen asiakasprofiilin määrittelystä ja implementoinnista. Haastatteluissa käsiteltiin ICP:n määrittelymenetelmiä, vaikutuksia myyntiin ja asiakassuhteisiin sekä tunnistettiin prosessiin liittyviä haasteita ja niihin löydettyjä ratkaisuja. Tuloksia peilattiin teoreettiseen viitekehykseen, joka kerättiin monipuolisesti muun muassa erilaisista artikkeleista ja kirjoista.

Yksi tutkimuksen keskeisistä tuloksista oli, että ICP mahdollistaa resurssien tehokkaamman kohdentamisen oikeille asiakassegmenteille, mikä puolestaan lyhentää myyntisyklejä, kasvattaa sopimusarvoja (ACV) ja parantaa asiakastyytyväisyyttä. Tulokset myös korostivat datalähtöisyyden merkitystä ICP:n määrittelyssä ja jatkuvan kehittämisen tärkeyttä markkinamuutosten mukana. ICP-prosessissa saattaa ilmetä kuitenkin myös haasteita, jotka liittyvät usein esimerkiksi tuotevalikoiman laajuuteen, asiakaskunnan heterogeenisyyteen tai start-up yrityksen toiminnan erityispiirteisiin. Haasteita on kuitenkin mahdollista ratkaista systemaattisella lähestymistavalla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ihanteellisen asiakasprofiilin huolellinen määrittely ja strateginen implementointi ovat keskeisiä tekijöitä SaaS-yrityksen ja sen myynnin menestykselle. Mahdollisia jatkotutkimusehdotuksia ovat ihanteellisen ostajaprofiilin (IBP) syvällisempi tutkimus, ICP:n vaikutus asiakashallintaan (Customer Success) sekä tekoälyn (AI) hyödyntäminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste