"Leiki mun kaa!" : varhaiskasvattajan sensitiivinen vuorovaikutus leikissä
Avikainen, Heidi; Kivelä, Sari; Parkkila-Forsström, Heidi (2025)
Avikainen, Heidi
Kivelä, Sari
Parkkila-Forsström, Heidi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051812880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051812880
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin varhaiskasvattajien näkemyksiä omasta sensitiivisestä vuorovaikutuksestaan leikkitilanteissa. Tavoitteena opinnäytetyöllä on vahvistaa varhaiskasvattajan ymmärrystä sensitiivisen vuorovaikutuksen tärkeydestä leikkitilanteissa. Opinnäytetyö toteutettiin Lahden kaupungin kolmessa varhaiskasvatusyksikössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää soveltaen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistuivat mukaan lupautuneiden varhaiskasvatusyksiköiden 3–5-vuotiaiden lapsiryhmien varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Haastatteluihin osallistui 19 varhaiskasvattajaa. Teemahaastatteluihin osallistuminen oli vapaaehtoista ja anonyymiä.
Tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvattajien näkemys sensitiivisestä vuorovaikutuksesta on useimmiten vahva, mutta se ei ole kaikille käsitteenä ennestään tuttu. Sensitiivinen vuorovaikutus on olennainen osa heidän ammatillista toimintaansa. Sensitiivistä vuorovaikutusta kuvaa lapsen näkökulman huomioon ottaminen ja varhaiskasvattajan aito sitoutuminen leikkiin. Varhaiskasvattajan sensitiivisyyden toteutuminen edellyttää aitoa läsnäoloa, herkkyyttä kuunnella lasta sekä lapsen tasolle asettumista. Haastatteluissa korostuu varhaiskasvattajan oma asenne leikkiin. Leikin merkitys tunnistetaan tärkeäksi, mutta leikillinen heittäytyminen koetaan paikoin haastavaksi.
Opinnäytetyö osoittaa, että sensitiivinen vuorovaikutus on keskeinen osa laadukasta varhaiskasvatusta. Sen syvällisempi ymmärtäminen ja tietoinen kehittäminen auttavat varhaiskasvattajaa tukemaan lasten osallisuutta, turvallisuuden tunteen syntymistä sekä vuorovaikutustaitojen kehittymistä leikin avulla. Tulosten perusteella varhaiskasvatusyksiköihin tulisi tuoda lisää tietoa sensitiivisyydestä, vahvistaa aikuisen leikillisyyttä sekä luoda tilaa reflektiolle kasvattajan omasta roolista leikkitilanteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää soveltaen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistuivat mukaan lupautuneiden varhaiskasvatusyksiköiden 3–5-vuotiaiden lapsiryhmien varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Haastatteluihin osallistui 19 varhaiskasvattajaa. Teemahaastatteluihin osallistuminen oli vapaaehtoista ja anonyymiä.
Tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvattajien näkemys sensitiivisestä vuorovaikutuksesta on useimmiten vahva, mutta se ei ole kaikille käsitteenä ennestään tuttu. Sensitiivinen vuorovaikutus on olennainen osa heidän ammatillista toimintaansa. Sensitiivistä vuorovaikutusta kuvaa lapsen näkökulman huomioon ottaminen ja varhaiskasvattajan aito sitoutuminen leikkiin. Varhaiskasvattajan sensitiivisyyden toteutuminen edellyttää aitoa läsnäoloa, herkkyyttä kuunnella lasta sekä lapsen tasolle asettumista. Haastatteluissa korostuu varhaiskasvattajan oma asenne leikkiin. Leikin merkitys tunnistetaan tärkeäksi, mutta leikillinen heittäytyminen koetaan paikoin haastavaksi.
Opinnäytetyö osoittaa, että sensitiivinen vuorovaikutus on keskeinen osa laadukasta varhaiskasvatusta. Sen syvällisempi ymmärtäminen ja tietoinen kehittäminen auttavat varhaiskasvattajaa tukemaan lasten osallisuutta, turvallisuuden tunteen syntymistä sekä vuorovaikutustaitojen kehittymistä leikin avulla. Tulosten perusteella varhaiskasvatusyksiköihin tulisi tuoda lisää tietoa sensitiivisyydestä, vahvistaa aikuisen leikillisyyttä sekä luoda tilaa reflektiolle kasvattajan omasta roolista leikkitilanteissa.