Itäsuomalainen ruokakulttuuri osaksi asiakaskokemusta
Kervinen, Mirva (2025)
Kervinen, Mirva
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913146
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee itäsuomalaisen ruokakulttuurin viemistä asiakaskokemukseen. Viestinviejänä toimii henkilöstö, joka lopulta lunastaa brändin lupaukset asiakaskohtaamisissa. Työn konkreettisena tuloksena on osallistava työpajamalli Tuohta tarinoista -hankkeelle, joka edistää Saimaan alueen ruokakulttuurin tunnettuutta. Opinnäytetyön tietoperusta kuvaa itäsuomalaisen ruokakulttuurin erityispiirteitä historian ja Saimaan alueen erottautumistekijöiden kautta. Teoriaosuus käsittelee myös asiakas- ja henkilöstökokemuksen suhdetta, sekä yrityskulttuurin vaikutusta näiden kokemusten syntyyn. Tietoperustan pohjalta on laadittu osallistava työpajamalli, jota on kokeiltu kahdessa työyhteisössä. Varsinainen työpajamalli on muokattu lopulliseen muotoon kokeilujen myötä. Työpajoista saatujen tulosten perusteella osallistava toiminta on tehokas keino tuoda henkilöstön hiljainen tieto esiin. Tekoälyavusteiset kysymykset auttoivat näkökulmien laajentamisessa. Työpaja koettiin palautteen mukaan merkitykselliseksi. Esiin tulleet kehitysehdotukset ovat toteutettavissa, ja voivat edistää ruokakulttuurin viemistä asiakaskokemukseen. Työpaja voi tukea henkilöstön halua tuottaa asiakkaille hyviä kokemuksia. Kehitysehdotusten toteutuminen vaatisi mittaamista työpajan jälkeen.
