Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yläkoululaisten mielenterveyden tukeminen toiminnallisten tuokioiden avulla – teemana vuorovaikutus ja itsetunto

Kortelainen, Heli; Korva, Sanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Kortelainen_Korva (660.8Kt)
Harjoituksia vuorovaikutuksen ja itsetunnon vahvistamiseen+liitteet 1.pdf (1.554Mt)
Lataukset: 


Kortelainen, Heli
Korva, Sanna
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013433
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli yläkoululaisten itsetunnon tukeminen ja kasvokkaisen vuorovaikutuksen lisääminen heidän välillään. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli kehittää toiminnallinen kokonaisuus kasvokkaisen vuorovaikutuksen ja itsetunnon tukemiseen. Edellä mainitut voivat edelleen tukea hyvää mielenterveyttä. Nuorten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet huolestuttavasti, minkä vuoksi opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoituivat yläkoululaiset. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimivat Kainuun hyvinvointialue ja Kajaanin lyseo, jonka oppilaita vartentoiminnalliset tuokiot kehitettiin. Sekä vuoden 2023 kouluterveyskyselyn tulosten, että toimeksiantajan tekemien huomioiden mukaan koululaisilla oli havaittavissa lisääntyneitä ahdistusoireita, koulupoissaoloja ja heikkoa ryhmähenkeä. Oppilaitoksella on merkittävä rooli mielenterveyden edistäjänä. Tukemalla oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa oppilaat pärjäävät paremmin sekä koulussa että arjessa. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat mielenterveys, vuorovaikutus, itsetunto, nuoret ja yläkoulu. Toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin kokonaisuus, jota varten suunnitellut ja kootut harjoitteet lisäävät kasvokkaista vuorovaikutusta oppilaiden välillä sekä vahvistavat oppilaiden itsetuntemusta ja sitä kautta itsetuntoa. Osana opinnäytetyöprosessia harjoitukset toteutettiin Kajaanin lyseon 7. luokkalaisilla, mutta ne sopivat kuitenkin myös muille luokka-asteille. Tuokioista saatujen havaintojen ja kokemusten perusteella suunniteltiin sopivat kokonaisuudet toiminnallisiksi tuokioiksi. Kehitettyjen tuokioiden avulla vuorovaikutuksen ja itsetunnon tukeminen voidaan ottaa osaksi lukuvuotta esimerkiksi opiskeluhuoltoryhmän toimesta
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste