Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kokemuksia digitaalisista pankkipalveluista

Järvinen, Severi (2025)

 
Avaa tiedosto
Jarvinen_Severi.pdf (707.4Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Järvinen, Severi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913276
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muuttanut pankkialaa pysyvästi. Pankkien toiminta on muuttunut ja verkkopalveluita on kehitetty paljon. Digitaalinen kehitys on myös luonut pankki- ja rahoitusalalle paljon uudenlaista kilpailua. Uudet kansainväliset yritykset ovat tuoneet markkinoille paljon uudenlaisia ratkaisuja pankkipalveluiden suhteen. Tämä kiihtyvä kilpailu on luonut pankeille uudenlaisia tarpeita pärjätäkseen digitaalisessa kilpailussa rahoitusalalla. Kansainväliset teknologiayritykset ovat myös alkaneet kehittämään rahoitus- sekä maksunvälityspalveluita. Näiden suuryritysten kanssa myös kotimaiset pankit joutuvat tulevaisuudessa kilpailemaan. Suuryritykset ovat myös omalla toiminnallaan osoittaneet kiinnostusta rahoitusalaa kohtaan.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille syitä, miksi kuluttajat suosivat yhä enemmän digitaalisia pankkipalveluita. Tarkoituksena oli myös saada kehitysideoita siihen, kuinka pankit, jotka ylläpitävät vielä konttoriverkkoa Suomessa, voisivat kehittää digitaalisia pankkipalvelujaan. Työ toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin valittiin kolme nuorta, joilla oli ennestään kokemuksia digitaalisista pankkipalveluista.

Tutkimuksen avulla selvisi, että kansainvälisesti toimivat digitaaliset pankkipalvelut ovat kotimaisia pankkeja edellä erityisesti järjestelmien toimivuudessa. Järjestelmät olivat kilpailijoilla paremmat ja niitä oli helpompi käyttää. Erilaisia päivityksiä ja huoltokatkoja ei ollut myöskään niin paljon kuin pankkien verkkopankki palveluissa. Nämä kansainvälisesti toimivat yritykset myös pystyivät tarjoamaan sellaisia sijoitusmahdollisuuksia mitä ei suomalaiset pankit pystyneet, esimerkiksi kryptovaluuttoihin sijoittaminen. Kehitysideoita pankkien verkkopalveluihin tuli myös ilmi tutkimuksessa. Maksamisen helpottaminen ja erityisesti tilinumeroiden käytön lopettaminen sekä järjestelmien parantaminen. Järjestelmien helppokäyttöisyyttä pitäisi myös kehittää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste